این حضرات نام زیبای شهر ما را بر زندان قم نهاده اند: از ایران / غ - میرزایی این جانوران چه جفا ها که نمی کنند

گزارش سایت ملی مذهبی از فاجعه انسانی در زندان لنگرود قم
ارسال گزارش از ایران : غ. میرزایی

چهارشنبه ۲ آذر ۱٣۹۰ - ۲٣ نوامبر ۲۰۱۱

گزارش اختصاصی سایت ملی مذهبی از فاجعه انسانی در زندان لنگرود قم
اعدام ،شکنجه و ایدز

بنا به گزارش فعالان حقوق بشر از قم، زندان مرکزی قم معروف به زندان لنگرود که در ۱۰ کیلومتری جاده‍ی قدیم قم- کاشان واقع شده، همانند سایرزندانهای کشور، به دلیل تعداد بیش از حد زندانیان و امکانات کم و نیزنگاه تحقیرآمیز مسئولان زندان به زندانیان، با مشکلات بسیاری روبرو است.

این گزارش حاکی است وجود بیش از چهار هزار زندانی در این زندان، که بیشاز سه برابر ظرفیت حقیقی آن است، باعث ایجاد وضعیت نابسامان اخلاقی وبهداشتی در این زندان شده است.

کیفیت نامناسب غذای زندان، علاوه بر وجودحشراتی از قبیل ساس و شپش در آسایشگاه ها، گذران حبس را برای زندانیان دشوار کرده است. همچنین بیماران مبتلا به ایدز و هپاتیت نیز در کنار زندانیان عادی نگهداری شوند و به این بیماران نیز هیچ گونه رسیدگی نمی شود. برخی بندهای این زندان دو تاسه برابر تعداد تخت های موجود زندانی در خود جای داده اند و کمبود تخت وفضای مناسب برای خواب تا حدی است که بسیاری از زندانیان شب را در هواخوریها می. روابط غیراخلاقی موجود، گذارند و این موضوع برای بعضی از زندانیان به ممر درآمد تبدیل شده است.است. این مسئله به خصوص در بند جوانان که محل نگهداری محکومان زیر ۱٨ سال است، بیشتر به چشم می خورد. برخوردهای خودسرانه وغیرقانونی مسئولان زندان با برخی زندانیان متخلف نیز وخامت وضع انسانی این زندان را دوچندان کرده است. از جمله گزارش شده که در مواردی مأموران زندان برخی زندانیان را به قصد تنبیه در فضای باز به میله های چراغ برق بسته و با ریختن آب سرد روی آنها ساعت ها در هوای سرد نگه داشته اند.

اعدام های خاموش و ساخت اتاق جدید اعدام

بنا بر این گزارش، در ماههای اخیر حدود پانزده نفر از محکومان مواد مخدرو سایر جرایم، در زندان لنگرود قم اعدام شده اند. این تعداد علاوه برمحکومانی است که در نوبت اعدام قرار گرفته اند و بر اساس برخی شنیده ها تعداد آنها بین ٨۰ تا ۱۲۰ نفر است. آخرین این اعدامها مربوط به نیمه‍ی دوم آذر ماه است که دو نفر از زندانیان مواد مخدر پس از تأیید حکم از سوی دیوان عالی کشور در محوطه‍ی این زندان اعدام شدند. بر اساس این گزارش اخیرا مسئولان این زندان دست به کار ساخت اتاق جدیدی برای اعدام شده اند که درآن به روش مکانیزه تری اعدام انجام خواهد شد. شنیده ها حاکی از آن است که برخی از زندانیانی که به عنوان کارگر در این زندان به بیگاری گرفته شده اند از کمک به ساخت این مکان خودداری کرده اند.بازرسی های نامناسب و غیر شرعی

بنا به گزارش فعالان حقوق بشر قم، تمام بازداشت شدگان و زندانیانی که وارد این زندان می شوند، بدون تفکیک از نظر نوع جرم، در بدو ورود به بهانه‍ی جلوگیری از ورود مواد مخدر به زندان، مورد بازرسی نامناسب قرار میگیرند. در این بازرسی ها، به جای استفاده از سگ های موادیاب و دستگاه های الکترونیکی، با بازرسی بدنی، حدود شرعی و کرامت انسانی زندانیان زیر پاگذاشته میشود و حتی زندانیان سیاسی نیز گاه به همین بهانه مورد تحقیر واهانت قرار میگیرند، و زندانیانی که به این وضع اعتراض می کنند با برخوردبد مسئولان زندان روبرو میشوند.

سوییت یا گوانتانامو

بر اساس این گزارش، در بخشی از زندان لنگرود قم، اتاق هایی ۲ در ٣ به نام سوییت وجود دارد که برای نگهداری محکومان به اعدام و مجرمان خطرناک و نیزتادیب سایر زندانیانی که به تشخیص مسئولان مربوطه مستحق سختگیری شناخته شده اند، در نظر گرفته شده است. در این اتاق های شش متری که در بین زندانیان به گوانتانامو شهرت دارد، زندانیان محروم از هواخوری و نورهستند، گاه تا پانزده نفر در آنها گنجانده می شوند و زندانیان مجبورند به صورت کتابی بخوابند؛ به هر یک از این زندانیان نصف سهمیه‍ی معمول هر زندانی غذا و پتو داده می شود؛ در گوشه‍ی هر یک از این اتاق ها یک دستشویی به صورت اوپن وجود دارد که با دیواره ای ٣۰ سانتی متری از محوطه‍ی اتاق جدا شده است و از آن به عنوان حمام نیز استفاده می شود. همین امر افزون بر وجود ساس وحشرات دیگر، وضع بهداشتی سوییت ها را بسیار بغرنج کرده است.

نگهداری یکی از زندانیان عقیدتی در سوییت و احتمال صدور حکم اعدام برای وی

مهدی پاکروان زندانی عقیدتی که به اتهام "افساد فی الارض به واسطه‍ی عقایدانحرافی" چند ماهی است با حکم دادگاه ویژه روحانیت بازداشت شده، در هفته های اخیر به سوییت زندان منتقل شده است و در کنار تعدادی از محکومان به اعدام و مجرمان خطرناک نگهداری می شود. انتقال این زندانی عقیدتی به سوییت در حالی است که به گفته‍ی یکی از نزدیکان وی، او بیش از ۱۰۰ روز نیزدر اداره‍ی اطلاعات قم در سلول انفرادی بازداشت بوده و هم اکنون وضع جسمی مناسبی ندارد. جزئیات بیشتری از پرونده‍ی اتهامی مهدی پاکروان در دست نیست اما گزارش ها حاکی از آن است که با توجه به ممانعت دادگاه ویژه روحانیت از دسترسی او به وکیل و نیز انتقال مهدی پاکروان به سوییت زندان، احتمال صدور حکم اعدام برای او وجود دارد و قاضی پرونده، حسین بهرامی، قصد دارددر بایکوت خبری کامل حکم اعدام این زندانی عقیدتی را صادر کند. پیش‌ترنیز حسین بهرامی، قاضی دادگاه ویژه‍ی روحانیت که به قساوت و بیرحمی شهرت دارد، برای تعدادی از متهمان این دادگاه حکم اعدام صادر کرده است. ازجمله‍ی این اعدام شدگان حسین اصفهانیان نژاد طلبه و معلم قمی است که بهگفته‍ی یک منبع آگاه در دادگاه ویژه، در سال ۱٣٨۵ با اعمال نفوذ یکی ازمأموران وابسته به نهادهای امنیتی، با اتهامات ساختگی اخلاقی به اعداممحکوم شده است.

زندانیان سیاسی و عقیدتی زندان لنگرود

در حال حاضر سه زندانی سیاسی و دو زندانی عقیدتی در زندان لنگرود مشغول سپری کردن دوران محکومیت خود هستند. احمدرضا احمدپور، روحانی عضو جبه‍ه مشارکت و از اعضای بلندپایه ی ستاد مهدی کروبی در قم که اخیرا با حکم قاضی حسین بهرامی به اتهام نوشتن شکواییه به دبیرکل سازمان ملل متحد به سه سال حبس در زندان اهواز و ده سال تبعید به ایذه محکوم شده است؛ حسین گودرزی وسید محمد صالحی از اعضای ستاد روحانیون حامی میرحسین موسوی که آنها نیزتوسط قاضی بهرامی به اتهام ساخت و تدوین مستندی < به اسم کهریزک > به یکسال و نیم زندان محکوم شده اند؛ مهدی پاکروان که پرونده اش در مرحله‍یرسیدگی در دادگاه همچنان مفتوح است و هم اکنون در سوییت زندان نگهداری میشود؛ و سید فاخر موسوی از روحانیون تبعیدشده به قم که به اتهام < انتشارافکار انحرافی > به زندان و اقامت اجباری در قم محکوم شده است. از تمامفعالان حقوق بشر در ایران و خارج از کشور انتظار می رود ضمن پیگیری وضعیت زندانیان و تماس با مراجع بین المللی برای جلوگیری از پایمال شدن حقوق انسانی شان، از ظلم و اجحاف بیشتر در حق آنها جلوگیری کنند.

هیچ نظری موجود نیست: