اخبار کارگری ایران از رادیو صدای کارگران ایران / گوتنبرگ


جلو گیری از مراسم گرامیداشت قربانیان قتل های سیاسی در خاوران

• جمعه منتهی به ده شهریور هر سال خانواده های اعدامیان سال 60 و 67 در خاوران جمع می شوند ، امسال نیز در روز جمعه 5 شهریورپشت سر گذاشته طبق قرار قبلی خانواده ها به طرف خاوران راه افتادند . ماموران حکومتی مانع برگزاری بیست و دومین سالگرد قتل عام سال ۶۷ در بهشت زهرای تهران شدند و عده ای از مردمی که قصد حضور در خاوران را داشتند، بازداشت کردند. به گزارش فعالین حقوق بشر و دموکراسی در ایران، نیروهای امنیتی از صبح روز جمعه مسیر ورود به خاوران را مسدود کردند و اتوموبیل های عازم آرامگاه شهدای راه آزادی را متوقف کرده و ضمن برخوردهای تند و بی احترامی به سرنشینان اتوموبیل ها، ان ها را محبور به بازگشت می کردند. تعدادی از جوانان توسط نیروهای امنیتی دستگیر شدند. بنابر این گزارش و به نقل از شاهدان عینی در این نقطه ۵ دختر جوان و یک مرد مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. تعداد نیروهای انتظامی و لباس شخصی به صدها نفر می رسید. آنها با دو جرثقیل مسیر را سد کرده بودند و برای ایجاد رعب و وحشت جوانان را از ماشین با ضرب وشتم بیرون می کشیدند. در طی مسیر نیز ده ها خودروی نیروی انتظامی و مامورین وزارت اطلاعات پارک شده بود. از تعداد و مشخصات بازداشت شدگان هنوز اطلاعی منتشر نشده است.
جعفر بهکیش از بازماندگان قربانیان کشتارهای دهه ی شصت در مورد جلوگیری از برگزاری این مراسم اعلام داشت: «نیروهای امنیتی و انتظامی به شکل چشمگیری وجود داشتند. خیابانی که به گورستان خاوران وصل می‌شود را بسته بودند. تا جایی که من می‌دانم، هیچ‌کدام از خانواده‌ها حتی نتوانسته‌اند به سمت گورستان برود». و همچنین جمعی از خانواده ها به سوی بهشت زهرای تهران راهی شدند : «مادران زیادی روز جمعه تلاش کردند به گورستان بروند ولی به دلیل ممانعت نیروهای امنیتی و انتظامی، در مسیر افسریه تا خاوران گل‌هایی را که به همراه آورده بودند، به خیابان‌ها پرت کردند». برخی از این خانواده‌ها به قطعه ۳۳ بهشت زهرا رفتند که به دلیل حضور پلیس موفق نشدند بر سر مزار کشته‌شدگان بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری، حاضر شوند. وحشت حکومتگران از این عمل ، جلوگیری از بازتاب تجمع خانواده ها در خاوران و انعکاس فیلم و یوتوب این اجتماعات است

.

بیانیه مادران پارک لاله ایران (مادران عزادار) سلامتی زندانیان، پس از آزادی همچنان در خطر است

• مادران پارک لاله نسبت به مشکلات زندانیان بعد از آزادی از زندان و وضعیت سلامتی آن ها هشدار داده اند ... هشدار می دهیم!جان و سلامتی زندانیان، پس از آزادی همچنان در خطر است!
از آنجائی که اغلب زندانیان آزاد شده به دلیل شکنجه‌های روحی- روانی- جسمی- جنسی، دچار بیماری‌های عدیده‌ای شده‌اند که حتی در برخی موارد منجر به مرگ آنان شده است، مادران پارک لاله (مادران عزادار) بر خود واجب دانسته، توجه خانواده‌های زندانیان را به موارد تاسف‌باری که تاکنون اتفاق افتاده است جلب نمایند، تا برای بازگشت سلامتی زندانیان آزاد شده به ویژه جوانانی که تجربه کافی از خطرها و آثار شکنجه را ندارند، مساله بازگشت سلامتی جدی گرفته شود.از این‌رو از خانواده‌های رنج‌کشیده زندانیان آزاد شده تقاضا می‌شود در اولین روزهای آزادی عزیزشان، آزمایش‌ها و کنترل‌های پزشکی کامل از تمام اعضای بدن به‌خصوص کلیه‌ها، کبد، مغز و اعصاب وی را به صورت جدی دنبال کنند تا تجربه به غایت تلخ فاجعه کهریزک (احمد نجاتی کارگر، با ۲۲ سال سن که سه روز پس از آزادی به دلیل از بین رفتن کلیه‌ها به کما می‌رود و سپس جان می‌بازد) و موارد مشابه دوباره تکرار نشود.با آرزوی سلامتی برای تمامی عزیزان‌مان و تاسف فراوان، چند نمونه زیر شایان ذکر است:
* حسام ترمسی، جوان ۱۹ ساله که پس از تحمل یکسال حبس به علت بیماری کلیه و کبد و افسردگی شدید در بیمارستان بستری است.

* نرگس محمدی، سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر و مادر دو طفل سه ساله که پس از آزادی از زندان، وضعیت روحی و جسمی اش رو به وخامت است و باید مجددا در بیمارستان بستری شود.

* محبوبه کرمی، فعال جنبش زنان که به علت بی‌حرکتی نیمی از بدن‌اش و افسردگی شدید در بیمارستان بستری شده است.

* حمزه کرمی از فرماندهان سابق سپاه پاسداران که به علت شکنجه های جسمی و روحی در زندان اوین هم اکنون در بخش مراقبت های ویژه بیمارستانی بستری است.این نمونه‌ها مشتی‌ست از خروار که بر سر فرزندان ما، آوار شده است. در حالیکه شکنجه در قوانین جمهوری اسلامی ایران ممنوع است و زندانی دارای حق و حقوقی قانونی‌ست، اما گاه برای دستیابی به حداقل حقوق قانونی خود مجبور به اعتصاب غذا می‌شود. همان‌طور که شاهد بودیم ۱۷ نفر از بهترین‌های ملت ایران اعتصاب غذایی طولانی را برای ابتدایی‌ترین حقوق خود تحمل کردند و ما همچنان سخت نگران عواقب اعتصاب غذای عزیزان‌مان و سلامتی آنان هستیم.تاریخ نشان داده است این بی‌رحمی‌ها و ظلم‌ها بی‌پاسخ نخواهد ماند. ولی ما به عنوان مادر و خانواده زندانی در چنین شرایطی باید به سلامت عزیزان‌مان توجه کافی داشته باشیم و زمان را از دست ندهیم و تلاش کنیم تا فرزندان مان به سلامتی نسبی دست یابند، چرا که هرگز اثرات شکنجه‌ به طور کامل از بین نخواهد رفت.
مادران پارک لاله (مادران عزادار)۶ شهریور89


تجمع معلمان درمقابل مجلس

آسمان دیلی نیوز –

روز یک شنبه هفتم شهریور شماری از معلمان استان های کشور به نمایندگی از ۱۲۰ هزار معلم بازخرید شده سراسر کشور؛ در مقابل ساختمان مجلس تجمع کردند . این تجمع د رپی آن صورت گرفت که اخیرا آموزش وپرورش به ۱۲۰ هزار معلم قراردادی اعلام کرده که دیگر نمی توانند به کار خود ادامه دهند. این موضوع اعتراض معلمان را بر انگیخته است .در گزارش خبرگزاری فارس آمده است، تعدادی از معلمان چند استان کشور از جمله استان های سمنان رشت و آذربایجان شرقی به نمایندگی از حدود ۱۲۰ هزار معلم بازخرید شده در سراسر کشور؛ صبح امروز یکشنبه در مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.یکی از این معلمان در گفت وگو با فارس در این باره گفت: آموزش و پرورش در سال های اخیر پس از طی مراحل گزینش و مصاحبه اقدام به استخدام قرار دادی حدود ۱۲۰ هزار معلم کرده بود که اخیرا به همه آنها اعلام کرده که دیگر نمی توانند به کار خود ادامه دهند.این معلم معترض ادامه داد: امروز هم حدود ۵۰ نفر به نمایندگی از ۱۲۰ هزار معلم اخراجی سراسر کشور در مقابل مجلس تجمع کردیم تا نمایندگان در این زمینه به ما کمک کنند.وی در ادامه افزود: آموزش و پرورش دلیل اخراج ما را برگزاری آزمون و استخدام مجدد معلمان اعلام کرده است.
دادگاه اعضای کانون فرهنگیان رشتکانون صنفی معلمان ایران – دادگاه 5 تن از اعضای هیات مدیره ی کانون صنفی فرهنگیان گیلان فردا سه شنبه 10شهریورماه 1388 در شعبه ی 1 دادگاه انقلاب رشت برگزار می شود،این جلسه قرار بود در هفته ی گذشته انجام شود.اما به دلایل نامعلومی این جلسه به فردا سه شنبه 10 شهریور 1388 موکول شد

.
تجمع تعدادی از معلمان و آموزشیاران آموزش و پرورش
به گزارش ايلنا، تعدادی از معلمان و آموزشیاران دارای قرارداد کاری با آموزش و پرورش به دلیل قطع همکاری آنان پس از پایان یافتن مهلت قراردادهای‌شان در مقابل مجلس تجمع کردند.تجمع كنندگان مدعي بودند كه پس از پايان قراردادشان با آموزش و پرورش به آنها اعلام شده که دیگر نیازی به آنها ندارند. اين درحالي است كه آنها سابقه 2 تا 3 سال خرید خدمت دارند.تجمع مقابل مجلس، بخاطر اخراج 120هزار معلميكي از اين معلمان در گفت وگو با فارس در اين باره گفت: آموزش و پرورش در سال هاي اخير پس از طي مراحل گزينش و مصاحبه اقدام به استخدام قرار دادي حدود 120 هزار معلم كرده بود كه اخيرا به همه آنها اعلام كرده كه ديگر نمي توانند به كار خود ادامه دهند.اين معلم معترض ادامه داد: امروز هم حدود 50 نفر به نمايندگي از 120 هزار معلم اخراجي سراسر كشور در مقابل مجلس تجمع كرديم تا نمايندگان در اين زمينه به ما كمك كنند.وي در ادامه افزود: آموزش و پرورش دليل اخراج ما را برگزاري آزمون و استخدام مجدد معلمان اعلام كرده است.


اعتراض به اجرای آزمایشی حذف یارانه ها در استان های گیلان و مازندران
خبرگزاری هرانا - طی هفته های گذشته مردم استانهای گیلان و مازندران شاهد افزیش بی سابقه ی هزینه های برق مصرفی در قبوض برق این استانها بوده اند که این مسئله باعث بروز اعتراضات گسترده در این استانها شده است بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، در پی افزایش هزینه برق مردم معترض در برخی از شهرهای استانهای شمالی در تجمع کرده و اعلام کردند از پرداخت قبوض برق امتناع خواهند کرد. در روزهای گذشته نیز یکی از ماموران اداره برق محمودآباد که برای قطع برق یکی از اماکن این شهر (که به دلیل هزینه ی سنگین درج شده، قبض برق را پرداخت نکرده بود) به این محل مراجعه کرد مورد حمله و ضرب و شتم جمعی از مردم خشمگین قرار گرفت که این نزاع با دخالت نیروی انتظامی به پایان رسید. برخی از صاحب نظران افزایش بی رویه ی هزینه های برق در استانهای شمالی را ناشی از اجرای آزمایشی حذف یارانه ی برق در این استانها می دانند و معتقدند با اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها از نیمه دوم سال جاری شاهد افزایش هزینه ها و اعتراضات مردمی خواهیم بود.


حمله به مزار کارگرشهيد محرم چگينی توسط افراد ناشناس
خبرگزاری هرانا - طی دو هفته متوالی به مزار محرم چگينی که در راهپيمايی 25 خرداد مورد هدف گلوله قرار گرفته بود، حمله شده است اما در عين حال پيگيری های آنان از طريق مسولان بهشت زهرا نتيجه ای نداده است. معصومه چگينی همسر محرم چگينی در گفتگويی تلفنی با جرس ضمن ابراز ناراحتی شديد از هجوم به سنگ وي، در تشريح اين واقعه گفت: هفته اول که تمام شيشه های مقبره همسرم را شکستند و اين هفته وقتی به مزار همسرم رفتم ، ديدم با بی رحمی تمام، عکس شهيد و قرآنی که در مقبره بود را هم بردند، حتی تابلويی که از نام شهيد ساخته بوديم را نيز از جا کندند و بردند. خانم چگينی با بيان اينکه برای آنها هويت کسانی که مقبره اين شهيد را تخريب کرده اند، هنوز روشن نيست، يادآور شد: ابتدا به مسولان بهشت زهرا مراجعه کردم اما آنها می گويند برويد در ساختمان اداري، از آنجا به جای ديگر و در نهايت هم گفته اند، برويد يک تابلوی ديگر بر سر مزار نصب کنيد. وی ادامه داد: شاهدانی که در بهشت زهرا بوده اند، می گويند، چهارنفر با هجوم به مقبره همسرم در قطعه۲۵۶ تابلويی که ما خودمان برای همسرم درست کرده بوديم را از جا کندند ولی آنها هم نتوانستند تشخيص دهند که اين افراد چه کسانی بودند و با چه هدفی اينکار را انجام دادند. وی ضمن ابراز تاسف از اين واقعه خطاب به مسولان می گويد: در تمام اين يک سال، هيچ کسی سراغ مان نيامد، يک کارت شهيد هم دادند دست مان و بعد گفتند برويد دنبال ديه که همان را هم نداده اند اما هرگز حاضر نشدند به ما بگويند چه کسی همسر من و جوانان بيگناه اين کشور را تنها به جرم آنکه دنبال رای گمشده خود بودند با گلوله کشته است. چطور می شود که در خيابان های همين کشور کسانی به سمت اين مردم و در برابر چشمان ما گلوله شليک کنند و بيش از يک سال هم بگذرد و نه تنها جوابگو نباشند بلکه هر روز داغ ما را هم تازه تر کنند. وی گفت: وقتی به خانه برگشتم و هيچ کس جوابگوی اين نبود که چه کسی شيشه های مقبره همسرم را شکسته است، با خودم گفتم مگر وقتی به سنگ قبر ندا حمله کردند، کسی جوابگو بود که حالا ما دنبال جوابگويی مسولان باشيم اما از فردا دوباره پيگير می شوم تا ببينم چه کسانی چنين بی رحمی می کنند که همين دلخوشی های کوچک خانواده های داغدار را هم از آنها می گيرند. همسر محرم چگيني، با بيان اينکه در تمام اين يک سال سخت ترين روزهای زندگی اش را در شرايط دشوار روحي، اقتصادی و تنهايی تجربه کرده است، می گويد: اما علی رغم همه اين فشارها اميدی در دلم هست که با اين اميد زندگی می کنم. وی می گويد: اگر چه با ديدن شيشه های شکسته شده مقبره همسرم، داغی که در روز کشته شدن او به دلم گذاشته بودند را دوباره تازه تر کردند و درست ياد همان روزی افتادم که همسرم را از دست داده بودم اما هدفی در دلم هست که به زندگی ام معنای دوباره بخشيده است. هدفی که با رفتن همسرم من هم به آن باور پيدا کردم که هرگز نبايد راه او و راه آن همه جوانان نازنينی که بيگناه کشته شدند را فراموش کنيم. وی ادامه داد: درست است که ديگر در خيابان راهپيمايی برگزار نمی شود، درست است که مردم ساکت به نظر می رسند اما من فکر می کنم در دل ما چيزی هست که به اين راحتی ها فراموش نخواهيم کرد، چون نه همسر من و نه ساير جوانان که به خيابان رفته بودند رای خودشان را پس گرفته اند و نه به ما جواب داده اند که قاتلان عزيزان ما چه کسانی هستند. خانم چگينی می گويد: مگر می شود اين همه خون پايمال شود، مگر می شود مردم فراموش کنند که در برابر چشمان شان ، آن همه آدم را با گلوله کشتند و بعد هم به داد هيچ خانواده ای نرسيدند. من همه اميدم اين است که بالاخره يک روزی قاتل همسرم را پيدا کنم و نگذارم خون همسرم و بقيه جوانان پايمال شود و خواهشم از رهبران جنبش و مردم عزيز هم همين است که ما را تنها نگذارند. وی می افزايد: همسرم يک کارگر بود که با تلاش فراوان و زحمت خرج و اجاره خانه را می آورد، در يک کشور اسلامی هيچ يک از مسولان که اين همه ادعای عدالت دارند از خودشان پرسيده اند که وقتی نان آور يک خانه را می کشيد همسر تنهای او چگونه می تواند در شرايط اسف بار فعلی زندگی کند، هيچ يک از مسوولان از خودش پرسيد که چرا حتی به وکيل ما هم جوابگو نيستند . وی در پايان گفت: کسانی که خون جوانان را می ريزند و بعد هم اصلا به روی خودشان نمی آورند که اين کشته شدگان زن و بچه دارند و ممکن است در شرايط سختی زندگی کنند بياد بدانند همين اميدی که در دل ما و مردم هست، يک روز قاتلان را زمين گير خواهد کرد. درست است که درد می کشيم وقتی می بينيم هر روز زخم ما را تازه تر می کنند اما همين کارهايشان هم مرا در هدفی که در دلم دارم راسخ تر می کند تا نگذارم خون همسرم پايمال شود.


ده ها مغازه در مشهد توسط نیروی انتظامی و بسیج
میزان: از چهارشنبه‌ی گذشته، دو خیابان اصلی مشهد (واقع در خیابان خیام، بلوار سجاد) مشهد، که محل استقرار فروشگاه‌های پوشاک، کیف و کفش (عمدتا زنانه) محسوب می‌شود، بدون هیچ‌گونه توضیحی عملا تعطیل شده و تمامی فروشگاه‌های مزبور، پلمپ شده‌اند. سرکوب و اعمال خشونت تنگ‌نظران و تمامیت‌خواهان در جمهوری اسلامی، فقط فعالان سیاسی و کنشگران مدنی را شامل نمی‌شود. زیر پوست سیاست در ایران، و در سطحی دیگر، اعمال فشارها و محدودیت‌ها و سرکوب‌های غریبی متوجه جامعه مدنی و شهروندان بی‌پناه ایران می‌شود که در بیشتر مواقع، اخبار و گزارش‌های آن، در جایی منتشر نمی‌شود و بازتاب لازم را پیدا نمی‌کند. ازجمله تحدیدهای غریب در هفته‌های اخیر، می‌توان به صدور مجازات‌های سنگین مالی و فشارهای روانی و تهدید و توهین و تحقیر شهروندان بی‌پناه در برخی شهرهای بزرگ کشور، به بهانه‌ی عدم رعایت حجاب اشاره کرد. گزارش‌های موثق و متعددی از صدور احکام و جریمه‌های چند صد هزار تومانی به‌خاطر آنچه «بدحجابی» خوانده می‌شود، در مشهد گزارش شده است. موارد متعددی از بازداشت‌های خودسرانه و بعد صدور جریمه‌های باورنکردنی به‌خاطر «لاک زدن ناخن‌ها»، «کوتاه بودن آستین مانتو»، «نداشتن جوراب»، «آرایش»، «قرار دادن عینک آفتابی بالای پیشانی و روی موها» و ... توسط نیروی انتظامی و بسیج و ... گزارش شده است که متاسفانه حکومت اقتدارگرا و ایدئولوژیک مستقر، آنها را تنگ‌نظرانه و بی‌پروا، عملیاتی می‌کند. به‌عنوان نمونه‌ای دیگر، از چهارشنبه‌ی گذشته، دو خیابان اصلی مشهد (واقع در خیابان خیام، بلوار سجاد) مشهد، که محل استقرار فروشگاه‌های پوشاک، کیف و کفش (عمدتا زنانه) محسوب می‌شود، بدون هیچ‌گونه توضیحی عملا تعطیل شده و تمامی فروشگاه‌های مزبور، پلمپ شده‌اند. مسئولان نیروی انتظامی هیچ توضیحی بخاطر اقدام خود نداده‌اند و صاحبان مغازه‌ها و فروشگاه‌های لوکس خیابان‌های خیام، که اجاره بهای سنگینی را پرداخت می‌کنند، معترض و بی‌پناه، از اقدام غیرقانونی و زورگویانه‌ی نهادهای صاحب قدرت، خشمگین‌اند. سرکوب و تحدید و اعمال فشارهای خودسرانه، سلیقه‌ای و تنگ‌نظرانه‌ی حکومتی که به‌نام دین، زمام امور جامعه ایران را در دست گرفته، خود یکی از مهم‌ترین دلایل روگردانی مردم از مذهب و رواج رفتارهای غیراخلاقی است.


تعطيلي كارخانه و اخراج 60كارگر قراردادي

به گزارش خبرنگار آژانس ايران خبــــــــر واحد شماره 2 کارخانه لوله وماشين سازي ايران واقع درجاده ساوه بدليل مشکلات توليدي وکمبود نقدينگي ونداشتن مواد اوليه در هفته گذشته تعطيل شد . به دنبال اين تعطيلي 60 نفر ازکارگران قراردادي از کارخانه اخراج شدند.


زندگی و آزادی برای سکینه محمدی - فراخوان آقای پاتریک لو هایریک دبیر روزنامه اومانیته ونماینده حزب کمونیست فرانسه در پارلمان اروپا
بشنوند زندانبانان سکینه، این قدرت احسا س و مخالفت را، نفسی که میخواهد بازوهای غیرانسا نی آنها، پرتاب کنندگان سنگ برای سنگساری را بازدارد. این قتل، جنایت، بربریت، فراتر از کشتن یک زن به جرم دوست داشتن، یک توهین به بشریت است. این رفتارهای بدوی، وحشیانه، یک "خلاف تحقق" از حرکت بشر، برگشت به عصر حجر را نشان میدهند! پیروزی برای آزادی سکینه وهمه همبندانش در زندان های ایران بمثابه پیروزی برای فضای آزادی بیشتر زنان در جهان و برای همه ما میباشد. زندانبانان سکینه درک کنند که آنها بیش از پیش منزوی هستند. اگر آنها دست به این عمل (سنگسار) بزنند، خودشان شدیدن مورد قضاوت و محکومیت افکار عمومی جهان، فارغ از تنوع عقاید، قرار خواهند گرفت. زندگی و آزادی برای سکینه ۲۵ اوت ۲۰۱۰ Patrick Le Hyaric 6شهريور.


افزايش ۴۰ درصدی اخراج کارگران و ورشکستگی ۹۰ درصد از واحدهای توليدی


سحام نيوز عضو هيات مديره کانون عالی شوراهای اسلامی کار استان تهران از افزايش ۴۰ درصدی حجم اخراج کارگران از واحدهای توليدی کشور خبر داد. علی دهقان کيا ضمن اعلام اين خبر گفت: «بيش از ۹۰ درصد از واحدهای توليدی واگذار شده به بخش خصوصی در معرض ورشکستگی قرار دارند.» وی با انتقاد از اعمال سياست طرح اصلاح قانون کار در مجلس گفت: «طرح اصلاح قانون کار با هدف کاهش نرخ بيکاری در حالی پيگيری مي‌شود که يکی از علت های اصلی نرخ بيکاری واردات بی رويه و قاچاق کالای چينی به داخل کشوراست.» اين مقام مسئول از واردات پنج تا شش ميليارد دلار کالای قاچاق به داخل کشور خبرداد و ياد آور شد: «ورود هر يک ميليارد دلار کالای قاچاق موجب بيکاری ۲۵ هزارکارگر در ايران مي‌شود.» دهقان کيا در ادامه با اشاره به افزايش تعداد کارگران قراردادی گفت: «در زمان تصويب قانون کار ۹۵ درصد از کارگران به صورت قرارداد رسمی در واحدهای توليدی ايران فعاليت مي‌کردند، در حاليکه اين رقم به کمتر از ۲۰ درصد تنزل يافته است

. اخراج از کار در ۴ ماهه ابتدای امسال دو برابر شد


به گزارش سایت کلمه ، در حالی بين آمار رسمی و غيررسمی تعداد بيکاران ۱٫۵ ميليون نفر اختلاف است که فعالان بازار اشتغال، اخراج از کار را در ۴ ماهه ابتدای سالجاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲ برابر مي‌دانند. در حالی نرخ بيکاری کشور در بهار ۸۹ به ۱۴٫۶ درصد و تعداد بيکاران نيز به بيش از ۳٫۵ ميليون نفر رسيده که از وضعيت اشتغال‌زايی بنگاه‌های زودبازده به عنوان بزرگترين طرح اشتغالی و ابتکار سال‌های گذشته دولت نيز آمار درستی در دست نيست. بر اساس اين گزارش، همانگونه که در زمينه انحراف زودبازده ها آمار مختلفی از ۴ تا ۴۰ درصد توسط دستگاه‌های مختلف ارائه شده؛ در مورد وضعيت اشتغال‌زايی اين طرح‌ها نيز حرف و حديث‌های فراوانی به‌وجود آمده است. خود مسئولان ارشد وزارت کار از دوره جهرمی (وزير سابق) تاکنون بر اين موضوع اصرار دارند که زودبازده ها فقط ۸ درصد از کل تسهيلات بانکی را به خود اختصاص داده‌اند که از اين طريق نيز بيش از ۹۰۰ هزار شغل نيز ايجاد کرده‌اند، ضمن اينکه انحراف آنها به ۴ درصد نيز نمی رسد. واقعيت اين است، حال که زودبازده‌ها دوران اوج تسهيلات گيری خود از بانک‌ها را سپری کرده‌اند هنوز به نقطه روشنی از نظر ميزان دقيق اشتغال‌زايي، تاثير در کاهش نرخ بيکاری و همچنين ميزان انحراف واقعی نرسيده است، هرچند که نبايد تلاش زودبازده‌ها در اشتغالزايی و کاهش نرخ بيکاری ناديده گرفت و بايد به اين موضوع اذعان داشت که در هر حال در گوشه و کنار کشور، طرحهای زودبازده توانسته‌اند به اشتغال‌زايی نيز برسند. جهرمی که در دوران رياست خود در وزارت کار، بزرگ‌ترين مدافع گسترش زودبازده‌ها بوده است هنوز هم که ديگر در اين وزارتخانه حضور ندارد اصرار به ادامه زودبازده‌ها به عنوان تنها راه‌کار کاهش معضل بيکاری دارد و بارها بر اين موضوع پافشاری کرد که اگر زودبازده ها اجرا نمي‌شد نرخ بيکاری به مراتب از وضعيت حال فراتر نيز مي‌رفت. از ديدگاه مردم و کارجويان نيز نه تنها موضوع مربوط به بالا رفتن نرخ بيکاری به ميزان بيشترين درصد چند سال گذشته در تمام فصول سال (۱۴٫۶ درصد)، خوشايند نيست بلکه آنها همواره به دنبال راهی برای پذيرش در بازار کار هستند و به دليل کم بودن فرصت‌های شغلی و بالا بودن تعداد متقاضيان، برای آنها فرقی هم ندارد که آيا به کار پيشنهاد شده علاقمند هستند و توان انجام آن را دارند يا خير؟ در عين حال، شيخ الاسلامی وزير کار نيز اخيرا در مورد نرخ بيکاری بهار ۸۹ با ترديد نسبت به محاسبه آن، گفته است: نمی توان افزايش يک ميليون نفری بيکاران در بهار سال‌جاری را نسبت به مدت مشابه سال قبل پذيرفت، چون اگر اينگونه بود حتما آمار بيمه بيکاری بالا مي‌رفت. در واقع استدلال آقای وزير در مورد افرادی مي‌تواند درست باشد که مشغول کار بوده‌اند و در بهار سالجاری به هر دليلی از کار خود دست کشيده‌اند که مي‌تواند به معنی اخراج و يا دلايل ديگر باشد؛ ولی نکته مهم اين است که درصد بالايی از نرخ بيکاری فصول مختلف سال به افرادی بر مي‌گردد که تاکنون فرصت حضور در بازار کار را پيدا نکرده‌اند و به اصطلاح بيکار هستند. اينکه بخواهيم به دليل بالا نرفتن مقرری بگيران بيمه بيکاری افزايش يک ميليون نفری تعداد بيکاران را نپذيريم، استدلال درستی نيست، چون بخش اعظمی از نرخ بيکاری را کارجويانی تشکيل مي‌دهند که به دنبال يک فرصت شغلی هستند، ضمن اينکه هنوز در قانون برای اين افراد امکان دريافت مقرری بيمه بيکاری فرهم نشده است تا بتوان آنها را در آمار وارد کرد. علی دهقان‌کيا عضو کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران، در خصوص نرخ بيکاری ۱۴٫۶ درصدی بهار سال‌جاري، گفت: علاوه بر اينکه تعداد بيکارانی که هنوز وارد بازار کار نشده اند نسبت به سال گذشته بيشتر شده است؛ بلکه آمارها نشان مي‌دهد که تعداد اخراجي‌ها از کار نيز در ۴ ماهه سال‌جاری در مقايسه با سال گذشته ۲ برابر شده است. وی با تاکيد بر اينکه رشد بيمه بيکاری نيز در حال حاضر وجود دارد، اظهار داشت: با توجه به اينکه مرکز آمار ايران رسما تعداد بيکاران را بيش از ۳٫۵ ميليون نفر اعلام کرده است ولی بايد گفت اين تعداد تا ۵ ميليون نفر نيز مي‌رسد. دهقان کيا ضمن اشاره به افزايش آمارها نسبت به گذشته، ادامه داد: اينکه در گوشه و کنار مسئولان و فعالان بازار کار و اشتغال افزايش نرخ بيکاری را بپذيرند يا نه، تاثيری در کاهش تعداد بيکاران نخواهد داشت. وی گران شدن مواد اوليه مورد نياز کارخانجات و اجرای طرح هدفمند کردن يارانه ها را از نگراني‌های بنگاه‌ها دانست و بيان داشت: هرگونه تغيير در وضعيت توليد کارخانجات مي‌تواند به نيروی انسانی شاغل در آن لطمه وارد کند. اين مقوله نياز به توجه ويژه دولت دارد چون بايد بتواند از کاهش فرصته‌ای شغلی جلوگيری کند

.
:دارايي‌‌های ايران از بانک‌های اروپايی خارج شد


مردمک :در راستای مقابله با تحريم‌های غرب عليه ايران، رئيس کل بانک مرکزی اعلام کرد که تمام منابع مالی ايران از بانک‌های اروپا خارج شده است. به گزارش خبرگزاری فارس، محمود بهمني، رئيس کل بانک مرکزی ميزان دارايي‌هايی را که از بانک‌های اروپا منتقل شده است را اعلام نکرد. آقای بهمنی همچنين بلوکه کردن دارايي‌ بانک‌های ايرانی در اروپا را بي‌اثر دانست و گفت که تمام اين اتفاقات از شش ماه قبل پيش بينی شده بود و اقدامات لازم برای مقابله با آن صورت گرفته بود. با اين وجود دو هفته پيش خبرگزاری موج به نقل از محمد جهرمي، مدير عامل بانک صادرات، از بلوکه شدن 340 ميليون يورو از دارايي‌های اين بانک در اروپا خبر داده بود. خبرگزاری موج اين خبر را از روی خروجی سايت خود برداشته است. در عين حال رئيس کل بانک مرکزی در رابطه با بلوکه شدن دارايي‌های بانک صادرات در اروپا گفت که بانك مركزی قبلاً ليست منابع بانك‌ها را اعلام و حساب‌های موجود در اروپا را منتقل كرده بود. آقای بهمنی تاکيد کرده است که در حال حاضر هيچ مشکلی در رابطه با بلوکه کردن دارايي‌های بانک‌های ايرانی در اروپا وجود ندارد. به منظور توقف فعاليت‌های هسته‌ای ايران، اتحاديه اروپا، پس از شورای امنيت سازمان ملل متحد و ايالات متحده آمريکا، تحريم‌های شديد را عليه ايران به اجرا گذاشته است. اتحاديه اروپا در اين تحريم‌ها بخش انرژي، سيستم بانکی و تجارت خارجی ايران را مورد هدف قرار داده است. به گزارش آژانس خبری فرانسه، بانک ملي، ملت، صادرات و توسعه صادرات بانک‌هايی هستند که به واسطه تامين مالی و کمک به حکومت ايران برای پيشبرد اهداف هسته‌اي، در تحريم‌های ايالات متحده آمريکا و اتحاديه اروپا هدف قرار گرفته‌اند. بر اساس اين گزارش سيستم بانکی ايران موظف است تا در راستای اجرای قوانين تحريم اتحاديه اروپا برای هر گونه معامله با کشورهای اروپايی که ارزشی بيش از 40 هزار يورو داشته باشد، از اين اتحاديه مجوز اخذ نمايد. با اعمال تحريم‌‌های گسترده غرب عليه ايران، تقريبا همزمان با بلوکه شدن دارايی بانک صادرات در اروپا، امارات متحده عربی نيز دارايی يک بانک ايرانی را توقيف کرد. به گزارش خبرگزاری روسی ريا نووستي، مقامات امارات، منابع مالی اين بانک را که «پرشيا اينترنشنال» نام دارد و در لندن ثبت شده است، در راستای اجرای تصميم اتحاديه اروپا درباره توقيف دارايي‌های شرکت‌ها و اشخاص حقيقی مرتبط با برنامه هسته‌ای ايران توقيف کرده‌اند. پيش از اين نيز با تصويب دور تازه تحريم ها عليه ايران امارات متحده عربی دارايی 41 شرکت ايرانی در بانک‌های اين کشور را توقيف کرده بود. با شدت گرفتن دامنه تحريم‌های اعمال شده عليه ايران، چندی پيش رئيس کل بانک مرکزی خواستار کاهش واردات توسط دولت برای جلوگيری از عواقب تحريم‌ها شده بود. تنها دو روز پس از اين موضع گيری محمود بهمني، محمد رضا رحيمی معاون اول رئيس جمهور، اعلام کرد که ايران نسبت به محدود کردن ميزان واردات خود از اتحاديه اروپا اقدام مي‌کند. به گفته آقای رحيمی اين محدوديت، واردات گندم و غلات را تحت تاثير قرار خواهد داد. بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، ايران در سال 2009 ميلادی بالغ بر 114 ميليارد يورو کالا از اتحاديه اروپا وارد کرده است که اين ميزان 27 درصد ارزش واردات ايران در آن سال را تشکيل مي‌دهد. تلاش‌های دولت ايران برای کاهش واردات و مقابله با تحريم‌ها در حالی صورت مي‌گيرد که رئيس کل بانک مرکزی اين تحريم‌ها را برای ايران فرصت تلقی کرده و مي‌گويد: هنر ما اين است که با تحريم‌ها مقابله کنيم‏‌.
6شهريور :طی ۵سال اخير ۷۳۰ هزار کشاورز بيکار شده‌اند آفتاب:قفل شدن منابع بانکی به روی کشاورزان، عدم افزايش خريد تضمينی محصولات کشاورزی متناسب با افزايش نرخ تورم؛ ارزان‌خری توليدات کشاورزی همچون برنج و گندم و ساير محصولات از کشاورزان به دلايل واهي؛ واردات بي‌رويه و افسار‌گسيخته محصولات کشاورزی خصوصا ميوه؛ برنج و شکر و ساير عوامل از جمله مکانيزاسيون مزارع باعث گريز کشاورزان کشورمان از کشت‌وکار و کاهش ۷۳۰ هزار نفری اشتغال طی ۵ سال اخير شده است. آخرين گزارش‌ها و آمارهای مرکز آمار نشان مي‌دهد بخش کشاورزی در حوزه اشتغال‌زايی به تدريج پا پس مي‌گذارد و روز به روز اين بخش استراتژيک کشور نحيف و لاغرتر مي‌شود. به‌طوری که شاغلين بخش کشاورزی از حدود ۵ ميليون و ۱۰۰ هزار نفر در سال ۸۴ به ۴ ميليون و ۳۷۰ هزار نفر در تابستان ۸۹ رسيده است و در ۵ سال گذشته ۷۳۰ هزار کشاورز ايرانی بيکار شده‌اند در حالي‌که به استناد آمارهای بانک مرکزي؛ دولت در ۵ سال گذشته بيش از ۳۰۰ هزار ميليارد تومان هزينه کرده و حدود ۱۴۰ هزار ميليارد تومان بدهی داخلی و خارجی ايجاد نموده است. کاهش سهم کشاورزی از تسهيلات بانکی در حالی که بايد بر اساس سياست‌های پولی هر ساله حداقل يک سوم تسهيلات و وام‌های بانکی بايد به بخش کشاورزی اختصاص يابد؛ بانک‌ها کمتر از يک‌پنجم معادل ۲۰ درصد تسهيلات بانکی را به کشاورزان مي‌دهند و بخش واردات و بازرگانی و مسکن حدود ۷۰درصد وام‌های بانکی را تصاحب مي‌کنند که همين امر باعث کاهش قدرت اشتغال‌زايی بخش کشاورزی شده است. چالش کشاورزان و واردکننده‌ها در فصل برداشت مافيای واردات هر ساله در فصل برداشت دست به کار مي‌شود و با حربه‌های مختلف قيمت محصولات کشاورزی را پايين مي‌آورد و کشاورزان مجبور به ارزان‌فروشی محصولات خود مي‌شوند. نمونه اين رفتارهای مافيا در حال حاضر در محصول برنج دنبال مي‌شود به نحوی که طی يک ماه گذشته نرخ برنج در شمال کشور حدود ۳۰درصد کاهش يافته است. طی روزهای گذشته تحرکات مافيای واردات باعث بي‌اثر شدن ممنوعيت واردات و از سرگيری مجدد واردات برنج شد. در حالی محمد حسين انصاري‌فرد، سخنگوی سابق وزارت جهاد کشاورزی در آخرين روز مرداد با اشاره به توافق دو وزارتخانه جهادکشاورزی و بازرگانی گفته بود، ممنوعيت واردات برنج از نيمه‌مرداد آغاز شده و هرگونه ثبت سفارش به مدت ۴ ماه ممنوع است اما معاون وزير بازرگانی در تاريخ ۶ شهريور و کمتر از گذشت يک هفته از اظهارات سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌و گو با خبرگزراي‌ها گفت: واردات برنج متوقف شده بود اما به دليل شرايط خاص و برای حفظ بازار و جلوگيری از افزايش قيمت برنج توقف واردات برنج حذف شد رئيس کل سازمان توسعه تجارت با بيان اينکه واردات با دستگاه‌های تخصصی است در واکنش به اينکه پيش از اين اعلام شده بود که واردات برنج متوقف شده است اما چندی پيش اعلام شده که هيچ تواقفی صورت نگرفته است، گفت: در زمانی که من با شما صحبت کردم واردات برنج متوقف شده بود اما به دليل شرايط خاصی و برای حفظ بازار و جلوگيری از افزايش قيمت برنج توقف واردات برنج حذف شد. کاهش ۷۳۰ هزار شغل کشاورزی در ۵ سال گذشته به استناد آمارهای مرکز آمار ايران؛ در سال ۱۳۸۴ حدود ۵ ميليون و ۹۹ هزار و ۹۶۶ نفر در بخش کشاورزی کشور مشغول به کار بودند که اين جمعيت معادل ۲۴٫۷ درصد از کل نيروی شغلي، ۲۱٫۴۴ درصد از کل جمعيت فعال و حدود ۹ درصد از جمعيت ۵۶ ميليون و ۸۱۳ هزار نفری بالاتر از ۱۰ سال کشور را به خود اختصاص داده بود. به گزارش ايلنا، در سال ۱۳۸۵ روند عقب‌نشينی بخش کشاورزی آغاز شد. در اين سال شاغلان بخش کشاورزی با ريزش ۲۷۲ هزار و ۷۸۱ نفری به ۴ ميليون و ۸۲۷ هزار و ۱۸۵ نفر برسد که ۲۳٫۲ درصد از کل شاغلان کشور، ۲۰٫۵۶ درصد از جمعيت فعال و حدود ۸٫۳ درصد از جمعيت بالاتر از ۱۰ سال ايران رسيد. در سال ۱۳۸۶ و همزمان با دومين سال از اجرای طرح بنگاه‌های زودبازده به عنوان بزرگترين طرح اشتغال‌زايی دولت نهم، بهبودی نسبی در شرايط شاغلان بخش کشاورزی ايجاد شد به اين معنا که روند ريزش نيروهای اين بخش کمی کندتر شد. در اين سال شاغلان بخش کشاورزی با ريزش ۱۷ هزار و ۶۳۳ نفری به ۴ ميليون و ۸۰۹ هزار و ۵۵۲ نفر رسيد که ۲۲٫۸ درصد از کل نيروی شغلي، ۲۰٫۴ درصد از جمعيت فعال و حدود ۸٫۱۲ درصد از جمعيت ۵۹ ميليون و ۲۴۳ هزار نفری بالای ۱۰ سال ايران را تشکيل مي‌دادند. بيشترين کاهش اشتغال کشاورزی در سال ۸۷ شايد بتوان سال ۱۳۸۷ را فاجعه‌ای برای نيروی کار کشاورزی خواند چرا که در اين سال آمار فعالان اين رشته حکايت از کاهش ۴۶۵ هزار و ۱۷۲ نفری داشت که معادل ۹٫۷ درصد از نيروی کار اين بخش در سال ۱۳۸۶ داشت. در اين سال ۴۶۵ هزار و ۱۷۲ نفر ديگر از فعالان اين بخش از جرگه کشاورزی خارج شدند تا سهم شاغلان بخش کشاورزی از کل نيروی شغلی کشور به ۲۱٫۲ درصد، از جمعيت فعال به ۱۸٫۹۸ درصد و از کل جمعيت بالاتر از ۱۰ سال کشور به ۷٫۲۱ درصد برسد. افزايش ۳۵ هزار شغل کشاورزی در سال ۸۸ سال ۱۳۸۸ را شايد بتوان نقطه عطفی در روند اشتغال بخش کشاورزی در ۵ سال گذشته ديد؛ چرا که در اين سال نه فقط نيروهای شاغل در بخش کشاورزی تعديل نشدند بلکه تا حدودی در اين بخش اشتغالزايی صورت گرفت. در اين سال جمعيت کشاورزان و فعالان اين بخش به ۴ ميليون و ۳۸۰ هزار و ۱۱۲ نفر رسيد که نشان‌گر افزوده شدن ۳۵ هزار و ۳۷۲ نفر به جرگه شاغلان اين بخش داشت. با اين حال به دليل افزايش نرخ جمعيت فعال کشور در محاسبات مرکز آمار، سهم بخش کشاورزی از تعداد شاغلان به ۲۰٫۹ درصد، از کل جمعيت فعال به ۱۸٫۳۷ و از جمعيت بالای ۱۰ سال ايران به ۷٫۱۵ درصد رسيد. اين روند با تغييراتی در فصل بهار ۱۳۸۹ روبه‌رو شد و روند ريزش نيروی کار بخش کشاورزی با سرعت کمتر پيگيری شد به گونه‌ای که تعداد نيروی کار بخش کشاورزی در پايان ۳ ماه نخست سال ۱۳۸۹ با ۱۰ هزار و ۵۴۴ نفر به ۴ ميليون و ۳۶۹ هزار و ۵۶۸ نفر رسيد که ۲۱٫۱ درصد از شاغلان کشور، ۱۸٫۰۵ درصد از جمعيت فعال و ۷٫۰۴ درصد از جمعيت آماده به کار ايران رسيد. بيکاری ۷۳۰ هزارکشاورز در ۵ سال ۸۴ تا ۸۹ آمارهای مرکز آمار وضع چندان مناسبی برای بخش کشاورزی ترسيم نمي‌کنند. با وجود افتتاح هزاران واحد توليدی در بخش کشاورزی طی سال‌های اجرای طرح بنگاه‌های زودبازده از پايان سال ۱۳۸۴ تا روزهای آغازين تابستان ۱۳۸۹، بخش کشاورزی شاهد تراز منفی معادل ۷۳۰ هزار و ۳۹۸ نفر در اين بخش بوده است، ضمن اينکه در همين سال‌ها جمعيت بالاتر از ۱۰ سال ايران حدود ۵ ميليون و ۲۵۰ هزار نفر افزوده شده است و سهم شاغلان اين بخش از جمعيت آماده به کار کشور از حدود ۹ درصد به تقريبا ۷ درصد کاهش يافته است. ترجمان آمار مرکز آمار و سخنان وزير کشاورزی به‌صورت توامان تنها يک فرضيه را به ذهن متبادر مي‌کند که طی سال‌های اخير، روند مکانيزاسيون در بخش کشاورزی سرعت و شتاب فوق‌العاده‌ای پيدا کرده است که ضمن کاهش مداوم نيروهای شاغل در بخش کشاورزي، به توليد انبوه‌تر محصولات اين بخش دست پيدا کرده است، امری که گذری به مزارع کشاورزي، واحدهای دامداری و دامپروری و طيور و نيز بخش شيلات و آبزي‌پروري، سوالات و ترديدهای جدی درباره آن پيش‌روی مسئولان باقی مي‌گذارد


دختران اولين قربانيان فقر در روستاها

ايلنا گزار شمی دهد : عضو كميسيون اجتماعى مجلس گفت: متاسفانه تعداد كودكان خارج از چرخه تحصيل در روستاها و عشاير بيشتر بوده و همه ساله تعداد زيادى از اين كودكان از ادامه تحصيل باز مي‌مانند. داريوش قنبرى در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا، در مورد كودكان خارج شده از دايره تحصيل تاكيد كرد: فقر و نياز خانواده‌هاى روستايى به كار كودكان، همچنين عدم خدمت‌رسانى مناسب آموزش و پرورش در سطح روستاهاى محروم و عشاير باعث شده كه در اين نقاط امكان تحصيل كودكان تنها تا مقطع پنجم ابتدايى فراهم باشد. او افزود: متاسفانه امكان تحصيل كودكان و نوجوانان در سطح راهنمايى و دبيرستان به دليل نداشتن هزينه‌هاى مربوطه و نداشتن توجيه اقتصادى وجود ندارد و در برخى از روستاها امكان آموزش مناسب فراهم نيست. به گفته عضو كميسيون اجتماعى مجلس شوراى اسلامى در حال حاضر براى تعداد زيادى از روستا‌ها، تنها يك مركز آموزشى وجود دارد و به دليل بعد مسافت امكان تحصيل براى تعداد زيادى از كودكان وجود نداشته و كودكان به اجبار وارد چرخه كار كشاورزى و زراعت مي‌شوند. نماينده مردم ايلام خاطر نشان كرد: مشكلات اقتصادى خانواده‌هاى روستايى و فقير، در كنار ضعف سياست‌هاى دولت، امكان تحصيل را از بسيارى از كودكان مي‌گيرد اما در عين حال دختران اولين قربانيان چنين محدوديت‌هايى هستند. عضو كميسيون اجتماعى با ارايه مستنداتى گفت: در حوزه انتخابيه خوب (ايلام) حدود دو سال است كه در حال رايزنى با مسئولان آموزش و پرورش براى احداث دبيرستانى در دهستان ”بولى“ از توابع بخش ”چنار“ هستم اما متاسفانه مسئولان آموزش و پرورش امكانات لازم براى احداث دبيرستان را فراهم نمي‌كنند؛ به همين دليل بسيارى از جوانان مستعد اين منطقه با وجود علاقه زياد به ادامه تحصيل، از ادامه تحصيل و آموزش محروم هستند و كمك كار خانواده به حساب مي‌آيند. او در ادامه از نبود آمارهاى لازم و قابل استناد در حوزه كودكان و نوجوانان خارج از چرخه تحصيل انتقاد كرد

.
مسئول واردات محصولات کشاورزی کيست؟


به گزارش خبرگزاری مهر آمده است : در حالی مجوز واردات هزاران تن گوشت و مرغ به کشور صادر شده است که هيچ کدام از نهادهای متولي، مسئوليت واردات و دلايل آن را برعهده نمي‌گيرند و اين بار توپ را در زمين تشکل‌ها انداخته‌اند. به گزارش خبرنگار مهر، درشرايطی که اغلب کشورها با پرداخت يارانه به توليد کننده شرايط کاهش قيمت محصولات توليدی و دامپينگ در ديگر کشورها را برای توليد کنندگان خود بوجود می آورند، در کشور ما با اختصاص منابع مالی برای واردات، شرايط توليد بيش از پيش بر توليدکنندگان تنگ شده است. از اصنافی که به شدت تحت تاثير واردات قرار گرفتند می توان به توليد کنندگان گوشت قرمز و مرغ اشاره کرد. اين تشکلها و اتحاديه ها در چند سال اخير و با واردات اقلام خوراکی در انواع مختلف دچار مشکلات متعددی شدند که نبود حمايت داخلی و خشکسالی هم برمشکلات آنها افزود. با سرازيری سيل واردات به کشور در سالهای گذشته ، انواع بيماری ها نيز به صنعت دام و طيو منتقل شد که با اين وجود بازهم سياست حمايت از توليد کننده تغييری نکرد و امروزه با تحليل قوای تشکلها شاهد افزايش مشکلات آنها در تامين نقدينگی وعرضه محصولاتشان به بازار هستيم. با وجود اين نابسامانی ها متوليان توليد و واردات يکديگر را متهم به بروز اين مشکلات می کنند که تنها متضرران اين تناقض گويی ها توليدکنندگان و مصرف کنندگان هستند. يکی از دلايلی که برای واردات عنوان می شود، کمبود توليد نسبت به تقاضا است که با نگاهی به آمار توليد در اين بخش به نظر می رسد اگر ميزان توليد کمتر از واردات هم باشد بازهم اين حجم از واردات به نظر نمی رسد مورد نياز کشور باشد. بر اساس اعلام سعادت الله معاون وزير جهاد کشاورزی کشور در زمينه به خود کفايی رسيدن توليد گوشت مرغ و تخم مرغ در کشور، در سال گذشته بيش از 120 هزار تن توليد مازاد مرغداری ها برای عرضه در زمانهای پرمصرف به بازار خريداری شد. وی همچنين توليد گوشت قرمزدر سال 1388 را 900 هزار راس عنوان کرده، اين در حالی است که رئيس سازمان دامپزشکی در گفتگو با مهر از صدور مجوز واردات 40 هزار راس دام زنده خبر داده که 10 هزار راس دام زنده تنها در يک ماهه گذشته وارد کشور شده است

.
اخراج کارگران کارخانه دارو سازی حکیم


آسمان دیلی نیوز – طی روزهای اخیر کارخانه دارو سازی حکیم هفت نفر از کارگران خود را اخراج کرده وتهدید به اخراج تعداد بیشتری از کارگران کرده است .تمام اضافه کاریها را نیز ملغی کرده است . کارگران این کارخانه نسبت به وضعیت موجود معترض هستند

.
اعتراض کارگران و خبازان


آسمان دیلی نیوز – اتحادیه خبازان اخیرا مبلغ ۷۰هزارتومان از نانوایان مختلف تحت عنوان کمک به اتحادیه اخذ و آنها را مجبور به پرداخت این مبلغ کرده است . این موضوع باعث اعتراض کارگران و خبازان قسمت شمیران شمال تهران شده است.یکی ازخبازان این منطقه گفت : ”علیرغم مشکلات بسیار زیاد نانوایان مانند مسائل بهداشتی , پایین بودن کیفیت آرد , مشکلات سوختی و گرانی آرد, اتحادیه تاکنون هیچ رسیدگی به مسائل ما نکرده و فقط ما را تحت عناوین خود ساخته چپاول میکند .


”اهالى روستاى رشم دامغان درمقابل فرمانداری شهر تجمع اعتراضی برپاکردند


آسمان دیلی نیوز – اهالى روستاى رشم دامغان در مقابل فرماندارى این شهر تجمع کردند. تجمع‌کنندگان اعلام کردند قبل از سال ۸۶ یک میلیارد تومان وام از بانکهاى مختلف براى توسعه دامدارى و کشاورزى دریافت کرده اند و اکنون به علت وقوع خشکسالى و حوادث غیرمترقبه قادر به بازپرداخت آن نیستند. روستاییان معترض گفتند بـا افـزایش میزان سود و معوقـات، بـانکها پروند هها را به مراجع قضایى ارجاع داده اند و به همین علت عده یى از بـدهکاران بـازداشت شده اند یـا حکم توقیف اموال آنان و ضامنانشان از سوى مراجع قضایى صادر شده است و بـرخى از بدهکاران نیز متوارى شده اند

.
تجمع تعدادی از اهالی مناطق حاشیه ارومیه

آژانس خبری موکریان- عصر روز شنبه جمعی از اهالی محله های وکیل آباد ، اسلام آباد، حسین آباد ، علی آباد و روستای حاجی پیرلو در ارومیه تجمع کردند.این تجمع که در اعتراض به خلف وعده های مسئولان شهری مبنی بر عدم ساخت زیرگذر ، پل و پله برقی برای تسهیل در عبورومرور در بزرگراه خاتم الانبیا ارومیه ،صورت گرفته بود با حضور فرمانده نیروی انتظامی و راهنمایی تجمع کنندگان به محلی که برای دیدار آنان با مسئولان شهری و بیان خواسته هایشان تعیین شده بود پایان یافت.گفته می شود چند تن از کسانی که بعد از تاریک شدن هوا با مراجعه مجدد به محل و … اقدام به ادامه اعتراض نمودند توسط نیروی انتظامی دستگیر و بازداشت شدند.افزایش تکدی گری در شهرهای کرد نشینآژانس ایران خبر – بنا به گزارش های دریافتی از شهرهای استان کردستان در ماهه های اخیر تکدی گری در شهرهای این استان به طرز چشمگیری افزایش یافته است . به طوری که در تمام خیابان های شهر می توان این افراد را مشاهده کرد

.
افزایش فشار بر شهروندان مناطق کرد نشین


آژانس ایران خبر – بنا به گزارش های در یافتی از کرمانشاه ، طی هفته گذشته بسیج در شهرهای سرپل ذهاب و قصر شیرین مردم را مجبور به ثبت نام در بسیج میکند .بنا به این گزارش بسیج با حضور در مناطق فقیر نشین اعلام کرده در صورت ثبت نام در بسیج می توانند ماهیانه پول و مقداری خواروبار دریافت کنند.گفتنی است مردم نیز با رد خواسته های این افراد اعلام کرده اند که شرافت خود را به مقداری پول نمی فروشند.اعتراض به اجرای آزمایشی حذف یارانه ها در استان های گیلان و مازندرانآسمان دیلی نیوز – طی هفته های گذشته مردم استانهای گیلان و مازندران شاهد افزیش بی سابقه ی هزینه های برق مصرفی در قبوض برق این استانها بوده اند که این مسئله باعث بروز اعتراضات گسترده در این استانها شده استدر پی افزایش هزینه برق مردم معترض در برخی از شهرهای استانهای شمالی در تجمع کرده و اعلام کردند از پرداخت قبوض برق امتناع خواهند کرد. در روزهای گذشته نیز یکی از ماموران اداره برق محمودآباد که برای قطع برق یکی از اماکن این شهر (که به دلیل هزینه ی سنگین درج شده، قبض برق را پرداخت نکرده بود) به این محل مراجعه کرد مورد حمله و ضرب و شتم جمعی از مردم خشمگین قرار گرفت که این نزاع با دخالت نیروی انتظامی به پایان رسید.برخی از صاحب نظران افزایش بی رویه ی هزینه های برق در استانهای شمالی را ناشی از اجرای آزمایشی حذف یارانه ی برق در این استانها می دانند و معتقدند با اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها از نیمه دوم سال جاری شاهد افزایش هزینه ها و اعتراضات مردمی خواهیم بود

.
احتمال بروز بحران درصنعت حمل ‌و نقل کالا


ایلنا – یک مقام کارفرمایی درصنعت حمل‌ونقل کالا می‌گوید: در یک سال گذشته به دلیل افت تولید درکارخانه‌ها و نیز محدود شدن واردات کالاهای خارجی از فعالیت شرکت‌های حمل‌ونقل کالا به طور چشم گیری کاسته شده است.حسین احمدی زاده درگفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با یادآوری اینکه صنعت حمل‌ونقل عنوان یک صنعت کلیدی و مرتبط با سایر صنایع در زمینه جابجایی مواد خام و محصولات نهایی ازکارخانه به بازار فعالیت دارد،گفت: رونق یا رکود صنعت حمل‌ونقل بستگی به چگونگی گردش چرخ کارخانه‌ها دارد.به‌گفته احمدی زاده از آنجا که در یک سال گذشته کارخانه و سایر بنگاه‌های صنعتی تحت شرایط نامساعد اقتصادی از فعالیت خود به طور چشمگیری کاسته‌اند در نتیجه صنعت حمل‌ونقل نیز با افت جابجایی کالا روبه‌رو است.این فعال کارفرمایی افزود: در بخش واردات کالاهای خارجی نیز چون برخی کشورها محدودیت‌های جدیدی برای عرضه کالای خود به ایران وضع کرده‌اند از میزان واردات کالاهای خارجی به ایران در نتیجه جابجایی آن در سراسر کشور به طور چشم گیری کاسته شده است.رئیس انجمن صنفی کارفرمایی شرکت‌های حمل‌ونقل کالا و خدمات تاکید کرد: صنعت حمل‌ونقل با وجود داشتن نقش کلیدی در اقتصاد کشور تابع بازاریان و صنعت گران است.احمدی زاده افزود: گرچه هنوز صنعت حمل‌ونقل با مشکل مواجه نشده است اما چنانچه گره‌ای از مشکلات تاجران و کارخانه داران گشوده نشود احتمال بروز بحران در این صنعت وجود دارد.وی با یادآوری اینه درحال حاضر در صنعت حمل‌ونقل کالا و خدمات ۲۴۵ دستگاه کامیون و تریلی به حمل‌ونقل کالا مشغول هستند،گفت: به دلیل مشکلات موجود تنها ۳۰ درصد این ناوگان با استانداردهای روز همخوان و ۷۰ درصد مابقی فرسوده هستند.مردم فقیر،معلم کم درآمد،دانش آموزان محروم/این عدالت ازکجاآمده؟خانم خاتون بادپر 24 سال است که معلم است،او بیشتر در پایه ی اول ابتدایی تدریس می کند،خانم بادپر دردبستان شهید عارف نسب منطقه ی 2 آموزش وپرورش تهران (سعادت آباد) همراه دانش آموزانش در یک کانتینر سرگرم تدریس است،زیرا مدرسه ی آنان ساختمان ندارد.خانم بادپر در کانون صنفی معلمان تهران هم عضویت دارد ودر جلسات آنان پیوسته شرکت می کند.خانم بادپر سالهاست که دوش به دوش دانش آموزانش رنج سرما ی زمستان وگرمای بهار را در یک کانتینر به دوش می کشد. سالهاست کلاس او در یک کانتینر تشکیل می شود.بارها به مسئولین مراجعه کرده و همواره مسئولین به این موضوع با بی اعتنایی برخورد کرده اند.اما این بار خانم باد پر چنین می گوید:من بارها پیش وزیر،پیش رئیس سازمان آموزش وپرروش تهران،پیش رئیس اداره ی آموزش وپرورش رفته ام،اما حرف آنان در این باره بی اساس بوده است،حرف های آنان کاملا ضد ونقیض است.اکنون هم مرا تهدید به دادن ابلاغ مازاد کرده اند.دانش آموزان فکر می کنند من همه کاره ی این مملکت هستم آنها همیشه ازمشکلات مدرسه به من شکایت می کنند،من هم دلم می سوزد و شکایتشان را به گوش مسئولین می رسانم،آیا این گناه است؟یا خلاف قانون است؟آیا اگر خانواده های این دانش آموزان از نظر مالی فقیر هستند،باید فرزندان آنان نیز در محرومیت تحصیل کنند؟

هیچ نظری موجود نیست: