از وبلاگ زنده است باد / احمد زاهدی لنگرودی : خاک (لیله کوه )را بر سر کی میرزند؟

خاک «لیله کوه» را برسر کی می‌ریزند؟



خاک «لیله کوه» را برسر کی می‌ریزند؟


تی سینه سر وعده بهشته روزگار لیله کوه
یا تـه بیـده چـوده بهشـتـه روزگـار لیله کوه
کوه کبودی که در جنوب غربی شهر لنگرود قرار دارد «لیله کوه» از نمادهای شهر لنگرود است. باغات چای و مرکبات این کوه از منابع درآمد مردم دو ـ سه روستای آن‌جاست که متاسفانه اینک با بحران پیش آمده در کشاورزی، از آن‌جا کخ زمین و خاک کشاورزی کم ارزش شده، به آسانی زمین‌شان را می‌فروشند و سودجویان با هیولاهای آهنین به جان خاک این کوه افتاده‌اند و آن را که به نرخ ارزانی از مردم خریده‌اند و یا با زد و بند با سازمان‌های دولتی به‌چنگ آورده‌اند، غارت می‌کنند.
نمایی از دور که نتیجه خاک‌برداری بی‌رویه و تخریب محیط زیست در آن کاملاً
مشخص است. کانکس کارگاهی پیمانکار با رنگ آبی در مرکز تصویر دیده می‌شود
خاک منطقه شرق گیلان بسیار حاصل‌خیز و مانند سایر مناطق شمالی کشور برای کشاورزی مناسب است. و طبیعی‌ست که وقتی موضوع تجارت نامشروع خاک وطن پیش می‌آید، توجه‌ی سودجویان را به‌خود معطوف می‌کند. 
ماشین آلات خاک‌برداری مستقر در محل؛ چهار دستگاه از این هیولاها در منطقه وجود دارد
متاسفانه پیمانکار محلی «گ» نامی نیز که از چهره‌های شناخته شده است، مسئول عملیات خاک‌برداری در "پایین سرا"ی "لیله کوه" است. و گویا با مجوز تک‌برگی مغشوشی به بهانه‌ی خاکبرداری برای راه‌سازی، مشغول غارت خاک این منطقه‌اند. اگرچه برای افراد محلی هنوز به‌درستی مشخص نیست که این افراد چرا و با کدام مجوز رسمی و البته عقلی! کو‌‌ه‌های سرسبز و مکان‌هایی که به صورت طبیعی ایجاد شده است را خاک برداری می‌کنند .علاوه بر "پایین سرا"ی "لیله کوه" پیش‌تر نیز در روستاهای "حاجی سرا" و "کومله" در نزدیکی همان منطقه این غارت خاک و منابع طبیعی رخ داده و متاسفانه موجب تخریب گسترده و جبران ناپذیری شده است. و حالا پیمانکاران سودجو و غارتگر ادعا دارند که مجوزی را برای حفر و خاک برداری از "لیله کوه" را هم دارند. و به این بهانه مشغول نابودی کوه هستند.
تخریب و خاک‌برداری که با رسیدن به سنگ متوقف شده است
در سال‌های اخیر به دلیل همین تخریب بی‌رویه محیط زیست و بی‌توجهی و سکوت سازمان‌های دولتی مربوطه در برابر آن که شائبه‌ی همسویی آنان با غارتگران خاک منطقه را بیش از پیش برانگیخته است، هر ساله شاهد بروز سیل‌های مخرب در فصل بارندگی در لنگرود و حومه‌ی آن هستیم. سیل‌هایی که هزینه‌های مخرب آن برای مردم بسیار بیشتر از سودی‌است که عده‌ی قلیلی منفعت طلب از تخریب طبیعت و فروش خاک و نابودی جنگل‌ها و باغات می‌برند.
با توجه به این‌که اخیرا سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس نیز از صادرات "غیرقانونی" خاک کشاورزی کشور خبر داده است؛ و موضوع مربوط به صادرات خاک کشاورزی کشور از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطرح شده است. مساله خاک‌برداری غیراصولی و بی‌رویه در "لیله کوه" باید مورد توجه بیشتری قرار بگیرد تا مانع از فعالیت سودجویانی شود که اینک اقدام به وطن فروشی نیز کرده‌اند.
تابلوی «خطر ریزش کوه» که حاکی از خطری‌ست که مردم را تهدید می‌کند
کوه‌های "لیله کوه" برای مردم لنگرود دارای اهمیت زیادی است. در دوران جنگ جهانی دوم مردم برای فرار از بمباران طیاره‌های روس به این کوهستان پناه می‌بردند و گروه‌های کوه‌نوردی و طبیعت‌گردان آن‌جا را برای آغاز مسیر و گردشگری انتخاب می‌کنند. "محمود پاینده لنگرودی" شاعر نیز منظومه‌ای گیلکی به‌نام همین کوه سروده که ورد زبان مردم است و همچنین "احمد شاملو" نیز در کتاب "یک هفته با شاملو" وقتی سخن از لنگرود به‌میان می‌آید، یاد این کوه کبود می‌افتد که منظره‌ی شهر را تشکیل می‌دهد... منظره‌ای که اینک با توجهی سازمان‌های حفظ محیط زیست و غارت سودجویان مکدر شده است.
جاده‌ی «پایین سرا»ی «لیله کوه» که به دلیل خاکبرداری برای راه‌سازی، پس از بارش بارات شساه شده و آب برده‌اش
تخریب نما و منظره‌ی کوهستان با خاک‌برداری
کانکس پیمانکار خاک برداری که در حال حاضر محل را ترک کرده‌اند
خاکبرداری و تخریب محیط زیست در منطقه "کومله" که پیش‌ار صورت گرفته
این منظره‌ای است که بعد از خاک‌برداری‌ها در کوهستان برجا می‌ماند
 بخشی از منظومه "لیله کوه" محمود پاینده لنگرودی که نشان از عمق اهمیت این کوه زیبا و سرسبز دارد، بخوانید: 
لیله کوه لیله کوه / آخ یه وختی مو ، ای دنیا جی شونم / پیستم ، پوچ آبونم، خاک آبونم 
جَغَلَئن هَنده هَئَن مرد آبوئن / می موسون گرما بونن ، سرد ابونن
زندگی دوست و گینن / کس کسه بال گینن
وختی خوشهرِ بوشه مرد مانه یاد ابئنن / نیشنن گردکله ی زئنن امه حرفه زئنن
موکه نیسئم لیله کوه / تو بگو تو می دیل درده بگو
آخ ، زئکئن مردابونین مردانی حال بگیرین / دَی کی دئنین بکته آدمی بالَ بگیرین
مردمه شاداکونین / زندگه ، ننگ جی ، آزاد کونین
لیله کوه ، لیله کوه / تو او دوره گیله مردانه بگو
که مو ، ای مردمی همرا ، بَموتَم ، زنده بوبوم،  بسوتم . شاعرابوم . محمود پاینده ، بوبوم

هیچ نظری موجود نیست: