چند خبر کارگری از ایران

مرگ يک کارگر سقزی در حين کار ساختمانی

به گزارش خبرگزاری هرانا در 20 فروردین از قز آمده اس : يک کارگر سقزی در حين انجام کار ساختمانی بر اثر برخورد آجر به سرش دچار خونريزی مغزی مي‌شود و فوت مي‌کند.

به گزارش خبرگزاری سقز، روز جمعه ۱۹ فروردين ماه يک کارگر کرد سقزی به نام "امير عليمرادی" که در شهرک دانشگاه اين شهر مشغول کار ساختمانی بوده، در حين کار بر اثر ريزش آجر و اصابت آن به سرش دچار خونريزی شديد مغری مي‌شود و فوت مي‌کند.

لازم به ذکر است که سالانه ده‌ها تن از کارگران ساختمانی به علت عدم وجود ايمنی کافی در محيط کار، دچار سانحه شده و بعضا جان خود را از دست مي‌دهند.

بسياری از اين پرستاران برای تامين هزينه های زندگی ناچارند در سه شيفت کار کنند

به نوشته سایت دادنادر تاریخ 20 فروردین نوشت : همه ما اگر سر و کارمان به خيلی جاها نيفتاده باشد بالاخره يک روز به بيمارستان رفته ايم، هر چند اين خوب نيست اما اگر اين اتفاق افتاده باشد با پرستارانی روبه رو شده ايم که با جان و دل برايمان انرژی گذاشته اند تا هر چه زودتر به خانه برگرديم.

به گزارش دادنا، پرستاری هم مانند بسياری از مشاغل ديگر در ايران با مشکلات و موانع زيادی روبرو است که البته در سالهای اخير با توجه بيشتر به اين شغل بسياری از اين موانع از سر راه برداشته شده اند اما هنوز هم خيلی مانده است تا حق مطلب برای پرستاران ادا شود.اينکه بخواهی شاهد درد بيماران باشی يا شاهد گريه های مادری باشی که از شما می خواهد سوزن را آهسته تر در دست فرزند کوچکش فرو کنی زياد هم خوب به نظر نمی رسد اما خيلی ها هستند که تمام اين غصه ها را پذيرفته اند و همراه بيماران می خندند و گريه می کنند.

مشکلات پرستاران تنها به اينها ختم نمی شود. متاسفانه در سال گذشته حتی شاهد آسيب ديدن دو پرستار زحمتکش در کشور بوديم که توسط همراهان بيماران چشم خود را از دست دادند تنها به اين دليل که پرستار بودند و در کنار اين بسيارند پرستارانی که تجربه خشونت از جانب بيمار يا همراهانش را دارند. پرستاران موظفند در هفته 42 ساعت خدمت کنند که اين فعاليت هيچ گاه متوقف نمی شود که متاسفانه در برخی مناطق کشور به دليل کمبود نيرو پرستاران مجبورند شيفت بيشتری بگذرانند. بسياری از اين پرستاران برای تامين هزينه های زندگی ناچارند در سه شيفت کار کنند که مسلما در چنين شرايطی پرستار آن کارايی لازم را ندارد.

بيشتر پرستاران بعد از گذشت چند سال سلامت خود را از دست می دهند و به يکی از انواع بيماريهای روحي، اسکلتي، ناراحتی معده، ستون فقرات، اختلالات خواب و غيره مبتلا می شوند که اين امر نسبت به ساير مشاغل بسيار بيشتر است. با اين وجود پرستاران بازنشسته از لحاظ حقوق و و مزايا هيچ فرقی با ساير بازنشستگان ندارند و حتی در برخی موارد دريافتی کمتری دارند.

پرستاران از نهادهايی مانند وزارت بهداشت يا نظام پرستاری انتظار دارند پيگير مطالباتشان باشند و به دادن وعده و وعيدها اکتفا نکنند که از جمله اين مطالبات اجرايی شدن قوانين تعرفه گذاری در ارتقای بهره وری است که بايد منتظر ماند و ديد بالاخره در سال 90 اين اتفاق می افتد يا خير

تجمع اعتراضی کارگران مجتمع پتروشیمی بندر امام

به گزارش خبرگزاری دولتی کار ایران – ایلنا در تاریخ 20 فروردین می نویسد : در اعتراض به عدم اجرای مصوبه دولت مبنی بر انعقاد قرارداد مستقیم با کارگران ، حدود 1500 نفر از شاغلین بخش های مختلف مجتمع پتروشیمی بندر امام ، در مقابل ساختمان مرکزی این مجتمع تجمع نمودند.
به گزارش ايلنا،این تجمع که در ادامه ی تجمع اعتراضی روز 28 اسفند سال گذشته بود ، با حضور ظریف کار مدیر عامل پتروشیمی بندر امام و ارائه ی صحبت های طرفین ادامه یافت.
ظریف کار علت عدم اجرای مصوبه ی دولت را ، عدم ابلاغ دستور العمل این مصوبه از سوی وزارت نفت عنوان نمود .
هیکل پور رییس اداره کار منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی خطاب به تجمع کنندگان گفت : قرار بود امروز جلسه ای در این خصوص با مدیرعامل داشته باشیم که تجمع شما مانع برگزاری این جلسه گردید.
بر اساس گزارشات رسیده در برخی از شرکت های موجود در منطقه ی ویژه اقتصادی پتروشیمی ، اعتراضات مشابه ای مطرح گردیده است.
پایان پیام

تجمع اعتراضی کارگران در ماهشهر و آبادان با دخالت نيروی انتظامی به خشونت کشيده شد

سایت دانشجو نيوز در همین رابطه در تاریخ 20 فروردین نوشت :در ادامه اعتراضات کارگری در استان خوزستان، روز پنجشنبه ١٨ فروردين ماه، يکصد تن از کارکنان حراست طرح‌های ساختمانی منطقه ويژه اقتصادی ماهشهر، در محل فرمانداری اين شهرستان با در دست داشتن پلاکاردهايی از جمله «ما را اخراج نکنيد»، دست به تجمع و تحصن زدند.

به گزارش هرانا، اين تجمع آرام و مسالمت آميز با دخالت ماموران يگان ويژه به خشونت کشيده شد تا جايی که استاندار خوزستان، رييس منطقه ويژه اقتصادي، فرماندار، رييس اداره اطلاعات، امام جمعه و فرمانده نيروی انتظامی ماهشهر به محل مراجعه نموده و برای پيگيری مشکلات کارگران به متحصنين قول مساعد دادند.

پيش از اين در روز دوشنبه، ۱۴ فروردين نيز ده‌ها کارگر اخراجی دو شرکت ساختمانی در آبادان جهت بازگشت به کار در مقابل درب پالايشگاه اين شهر تجمع کردند که يورش عوامل حراست و نيروی انتظامی به تجمع کنندگان را در پی داشت. اين تجمع در پی آن صورت گرفته که مسئولان پالايشگاه آبادان اخيرا در راستای تعديل نيرو اقدام به تصفيه حساب با برخی کارگران نموده‌اند. از سويي، کارگران فضای سبز، کارگران قسمت تعميرات و خدمات و هم چنين برخی از رانندگان که با شرکت‌های پيمانی در پالايشگاه آبادان کار مي‌کنند، بين سه تا شش ماه حقوق خود را دريافت نکرده‌اند و عليرغم وعده‌های وزارت نفت و مقامات مسئول، هنوز حقوق اين کارگران پرداخت نشده است.

مجلس به سازمان تامين اجتماعي 10 روز مهلت داد

به گزارش خبرگزاری دولتی کار ایران – ایلنا در تاریخ22 فروردین می نویسد : عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار داشت: اگر رئیس سازمان تامین اجتماعی تا پایان فرودین پاسخ ابهامات موجود در سازمان را ندهد به مقامات قضایی معرفی خواهد شد.
به گزارش ايلنا به نقل از خانه ملت،"علی زنجانی حسنلوئی" در خصوص نتایج جلسه عصر روز گذشته کمیته نظارتی مجلس با "رحمت الله حافظی" مدير عامل سازمان تامین اجتماعی گفت: در این جلسه خواستار پاسخگویی حافظی به دلایل عدم همکاری وی با گروه تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی شدیم که وی هیچ پاسخ قانع کننده ای نداد.
نماینده نقده واشنویه درمجلس با بیان اینکه حافظی بهانه هایی همچون نرسیدن نامه مجلس به دست وی را دلیل این عدم همکاری عنوان کرد گفت: حافظی ازاعتماد مجلس سوءاستفاده کرده و ما تا آخر فروردین به وی مهلت دادیم تا همکاری لازم را با مجلس برای روشن شدن نتیجه تحقق و تفحص وپاسخ به ابهامات داشته باشد و درغیر این صورت به مقاماقات قضایی معرفی خواهد شد.
علاوه بر موضوع عدم همکاری سازمان تامین اجتماعی با کمیته تحقیق و تفحص مجلس از این سازمان، مساله بدهکاری دولت به سازمان تامین اجتماعی به عنوان یکی از موارد مورد مناقشه کمیته تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی با مدیریت این سازمان مطرح است.
پیش از این رحمت الله حافظی رئیس سازمان تامین اجتماعی درگفت وگویی با تایید اظهارات رئیس جمهور بدهی دولت به تامین اجتماعی را انکار کرده بود.
موسی رضا ثروتی در واکنش به اظهارات حافظی‌ گفته بود:اگر دولت به سازمان تامین اجتماعی بدهی ندارد، پس این نامه که از طرف سازمان تامین اجتماعی به دست مجلس رسیده و در آن بر بدهی 21 هزار و 500 میلیارد تومانی دولت به این سازمان تاکید شده است چیست؟
عضو کمیسیون تلفیق مجلس با بیان اینکه این نامه اکنون در کمیسیون تلفیق موجود است گفت: تامین اجتماعی بر اساس همین نامه خواسته است تا دولت سالی 5 هزارمیلیارد تومان به این سازمان بابت بدهی خود پرداخت کند.
پايان پيام

حذف صفرهاي پول ملی قطعی شد

به گزارش خبرگزاری دولتی کار ایران – ایلنا در تاریخ 22 فروردین می نویسد : سخنگوی اقتصادی دولت از قطعی شدن اصلاح پول ملی در کارگروه طرح تحول اقتصادی خبر داد و گفت: تصمیم حذف 3 یا 4 صفر از پول ملی با بانک مرکزی است.
به گزارش خبرگزاري ايلنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، سید شمس الدین حسینی در ادامه نشست خبری امروز خود افزود: مانده تسهیلات بانکها در پایان 11 ماهه سال گذشته به 73 هزار میلیارد تومان رسیده است.
وی همچنین خبر داد، در سال گذشته 13 هزار میلیارد تومان از محل فروش میعانات گازی به حساب وزارت نفت برای تامین مالی پروژه ها واریز شده است.
وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: با استفاده از منابع مالی داخلی تمامی فازهای پارس جنوبی فعال و در حال توسعه است.

راه‌اندازی بورس نفت در هفته جاری

وزیر امور اقتصادی و دارایی از راه‌اندازی بورس نفت در هفته جاری خبر داد.
حسینی با اعلام اینکه پروژه راه اندازی بورس نفت از دو سال پیش کلید خورده بود، گفت: رینگ صادراتی محصولات پتروشیمی در این بورس راه اندازی شده است.
وی عرضه نفت کوره و نفت فوق سنگین در بورس نفت را فاز دوم راه اندازی این بورس اعلام کرد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین از امکان معامله با اسعار و ارزهای بین المللی در بورس نفت خبر داد و گفت: نرم افزارهای لازم برای این کار نیز فراهم شده است.
حسینی در بخش دیگری از این نشست از اجرای طرح جامع مالیاتی و اصلاحیه قانون امور گمرکی در سال 90 خبر داد.

موجودی صندوق توسعه ملی ، 14 میلیارد دلار

سخنگوی اقتصادی دولت گفت : موجودی صندوق توسعه ملی در ابتدای امسال، 14 میلیارد دلار است و با توجه به تصمیمات هیئت امنای صندوق به نظر می رسد از اردیبهشت می توانیم روی منابع صندوق حساب کنیم.
حسینی در پاسخ به سوال دیگری در مورد نرخ تورم افزود: دولت از طریق پیگیری سیاست انضباط پولی و مالی و تغییر مدل تجهیز مالی به صورتی که از ظرفیت های بازار سرمایه بیشتر استفاده شود، تورم را در سال 90 کنترل کند.
وی در باره وضع بازار سکه و طلا نیز گفت : سیاست دولت جلوگیری از بورس بازی و سفته بازی در این بازار است.
سخنگوی اقتصادی دولت ادامه داد : البته اگر قیمت طلا در بازارهای جهانی افزایش پیدا کند طبعا قیمت های داخلی را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.
سخنگوی اقتصادی دولت به مردم توصیه کرد در خصوص سکه و طلا تحت تاثیر صف ها قرار نگیرند و مطمئن باشند اگر فاصله ای بین قیمت طلا در داخل و بازارهای جهانی وجود داشته باشد با توجه به موجودی بسیار بالای طلا در بانک مرکزی برطرف خواهد شد.
وی در مورد میزان افزایش حقوق در سال جاری نیز گفت: حکم قانونی خاصی در بودجه سال 90 برای افزایش حقوق و دستمزد وجود ندارد.
سخنگوی اقتصادی دولت ادامه داد: تا چه وقت باید شاهد دور و تسلسل افزایش قیمت ها و افزایش حقوق و دستمزد باشیم.
پايان پيام

تعداد 480 هزار نفر در بوشهر بیکار می‌شوند

به گزارش خبرگزاری دولتی کار ایران – ایلنا در تاریخ 22 فروردین می نویسد : نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی گفت: در صورت لغو قانون کالای همراه ملوان یا ته لنجی، 480 هزار نفر در استان بوشهر بیکار می‌شوند.
به گزارش ايلنا به نقل ازهفته‌نامه «اتحاد جنوب»بوشهر، "سیدمحمد مهدی‌پور فاطمی" در نشست کمیسیون قاچاق کالا و ارز استان بوشهر اظهار داشت: موضوعات مرتبط با استان به ویژه کالای همراه ملوان باید در خود استان بررسی و در مورد آن تصمیم‌گیری شود در غیر این صورت نتایج مورد نظر مردم استان به‌دست نمی‌آید.
وی افزود: تمام فرمانداران شهرستان‌های ساحلی استان بوشهر مایل به حل موضوع ته‌لنجی و حمایت از ملوانان هستند.
نماینده دشتی و تنگستان با بیان اینکه کالای همراه ملوان یا ته‌‌لنجی قاچاق نیست، تصریح کرد: در حال حاضر 85 هزار نفر به صورت مستقیم در موضوع ملوانی و صیادی در استان بوشهر مشغول به کار هستند.
پورفاطمی خاطرنشان کرد: بندر گناوه به عنوان یکی از بنادری که ملوانان در آن کالای همراه ملوانی وارد می‌کنند در نوروز امسال 14 میلیارد تومان گردش مالی داشته و یکی از عوامل مهم این گردش مالی ورود کالای همراه ملوان بوده است.
وی با بیان اینکه در سفرهای هیأت دولت مصوبات مهمی برای استان بوشهر گرفته شده است، گفت: از استاندار و مدیران استانی انتظار داریم موضوع ته لنجی را در استان حل و دغدغه‌های مردم و صیادان را نیز برطرف کنند.
معاون سیاسی ـ امنیتی استاندار بوشهر نیز در این نشست با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در سال جهاد اقتصادی گفت: سفر رهبری معظم انقلاب به عسلویه در سال جهاد اقتصادی برای استان بوشهر خوش یمن و مبارک بود.
محمدحسن شنبدی افزود: گسترش مواد مخدر خطر جدی و بزرگی است که باید با جدیت با آن مبارزه کرد.
وی در ارتباط با قانون کالای همراه ملوان اظهارداشت: در سفر اول دولت به استان بوشهر مقررشد هر ملوان سالانه شش بار و هر بار 1.5 میلیون تومان کالای همراه ملوان با خود وارد کند.
معاون استاندار بوشهر اضافه کرد: تا قبل از این مصوبه، در استان بوشهر سالانه چهار بار و هر بار 400 هزار تومان کالا ملوانی وارد می‌شد.
شنبدی با بیان اینکه شرایط موجود در مورد ته‌لنجی بسیار متفاوت از مصوبه سفر اول است، عنوان داشت: مسئولیت رفع این مشکل به وزارت کشور محول شده و قرار است زمینه برای ورود کالای همراه ملوان طبق قانون فراهم تا مسائل حاشیه‌ای و دغدغه‌های ملوانان نیز برطرف شود.
وی افزود: نگاه مدیران و مسئولان استان بوشهر این است که مطالبات و معیشت مردم به ویژه ساحل نشینان محقق شود.
پايان پيام

هیچ نظری موجود نیست: