بيست و چهارم آبان ۱۳۸۸ برابر با پانزدهم نوامبر ۲۰۰۹
"دولت با کدام کارنامه مدیریت متروی تهران را می‏خواهد؟"
تابناک : سخنان زنده احمدی نژاد با مردم تهران در برنامه تهران 20 دارای نکات جالبی بود

به گزارش خبرنگار «تابناک»، در حالی احمدی نژاد از بازگرداندن مدیریت مترو به دولت و انتخاب مدیر برای آن خبر داد که در چهار سال گذشته و در دوره فعالیت شورای شهر سوم تهران و مدیریت جدید شهرداری، بیش از 30 کیلومتر مترو راه‌اندازی شده و حدود 12 کیلومتر دیگر در دست راه‌اندازی است، با این حال، احمدی‌نژاد، عملکرد راه‌آهن شهری تهران در چهار سال گذشته را ضعیف ارزیابی کرده و این در حالی است که در چهار سال گذشته، در چهارده کلان‌شهر و شهر بزرگ دیگر که دولت مسئول احداث راه‌آهن شهری بوده، پیشرفت چندانی در پروژه‌هایی که در دست دولت بوده، نداشته و هیچ یک از این پروژه‌ها به بهره‌برداری نرسیده است
برای نمونه، در راه‌آهن شهری مشهد، با وجود آن‌که در ابتدای دولت نهم عملیات ساختمانی احداث متروی مشهد به پایان رسیده، در چهار سال گذشته، با وجود آن‌که استاندار منصوب دولت، ‌مدیریت عالی این پروژه را بر عهده داشته، دولت نهم باز هم نتوانسته با خریداری واگن برای متروی مشهد، آن ‌را راه‌اندازی کند؛ مشابه این شرایط در متروهای اصفهان، شیراز، تبریز و اهواز نیز حاکم بوده و با وجود وعده‌های داده شده، تا کنون هیچ یک از این پروژه‌ها به بهره‌برداری نرسیده است؛ اما در همین زمان در تهران تعداد ایستگاه‌های در حال بهره‌برداری که در سال 1384، 36 عدد بود، به 68 عدد، یعنی حدود دو برابر رسیده است
از سوی دیگر، آمار و ارقامی که از سوي احمدی نژاد در این برنامه درباره پرداخت‌هاي دولت به مترو اعلام شد، از افزايش 140 درصدي پرداخت اعتبار به مترو نسبت به دولت‌هاي گذشته حكايت داشت
احمدی نژاد در تهران بیست، اعلام كرد: بودجه پرداخت شده به مترو تهران در چهار سال گذشته، بيش از هفتصد ميليارد تومان و مجموع بودجه پرداخت شده از سوی دولت‌هاي پیشین، تنها صد ميليارد تومان بوده است. اينها در حالي است كه آمارهاي رسمي و گزارش‌هاي قانوني از نتايج متفاوتي خبر مي‌دهند
مجموع اعتبارات ارزي پرداخت ‌شده به مترو تهران از سوي دولت‌هاي گذشته، 1.6 ميليارد دلار بوده و همچنين سیصد ميليارد تومان نيز به صورت مشاركت مدني پرداخت شده و صد ميليون دلار نيز فرآورده‌هاي نفتي براي تأمين بودجه در اختيار مترو تهران گذاشته شده است كه مجموع اين مبالغ با توجه به نرخ تورم و ارزش امروزی پول، بيش از سه هزار ميليارد تومان است
از سوي ديگر، درآمد ارزي دولت نهم در چهار سال، معادل 330 ميليارد دلار بوده كه اين رقم به اندازه درآمد ارزي بیست سال كشور از سال‌ 1360 تا 1380 است. به عبارت ديگر، در حالي كه دولت به اندازه بیست سال درآمد ارزي داشته، تنها يك چهارم بودجه دولت‌هاي گذشته به مترو تهران پرداخت كرده است
با این اوصاف، به نظر می‌رسد دولت می‌تواند برای اثبات کارآمدتر بودن مدیریتش بر قطارهای شهری، ضمن ارایه گزارشی از روند پیشرفت پروژه‌های راه‌اندازی مترو در دیگر کلان‌شهرهای کشور ـ که مدیریت آن نیز در اختیار دولت است ـ بر این ادعای خود صحه بگذارد و یا درباره نگاهش به موضوع مترو تهران بازنگری کند


هیچ نظری موجود نیست: