15آبان :در کمتر از ١٥٠ روز در ايران ١٠٠ روزنامه‌نگار بازداشت شده‌اند

عصر نو : گزارشگران بدون مرز بار ديگر نگرانی خود را از وضعيت آزادی مطبوعات و روزنامه‌نگاران بازداشت شده در ايران اعلام مي‌کند. فرهاد پولادی گزارشگر خبرگزاری فرانسه، نفيسه زارع کهن همکار بسياری از روزنامه‌های اصلاح‌طلب روز گذشته در پی تظاهرات‌های خيابانی سي‌امين سالگرد اشغال سفارت امريکا در تهران بازداشت شدند. يکروز پيش از آن حسن اسدی زيدآبادی فعال حقوق بشر و وبلاگ نويس بازداشت شده بود. در کمتر از ١٥٠ روز پس از آغاز اعتراضات خيابانی به انتخاب مجدد محمود احمدی نژاد در انتخابات ٢٢ خرداد ماه، دست‌کم ١٠٠ روزنامه‌نگار و وب‌نگاردر ايران بازداشت شده اند که ٢٣ تن از انها همچنان در زندان بسر می برند. در ايران هم اکنون ٣٢ نفر از حرفه‌کاران رسانه‌ها زندانی هستند.
گزارشگران بدون مرز در اين باره اعلام مي‌کند : " بازداشت های غير قانونی و ربودن روزنامه‌نگاران در ايران ادامه دارد. در کمتر از ١٥٠ روز پس از آغاز اعتراضات خيابانی به انتخاب مجدد محمود احمدی نژاد در انتخابات ٢٢ خرداد ماه، دست‌کم ١٠٠ روزنامه‌نگار و وب‌نگاردر ايران بازداشت شده اند. بيش از ٥٠ روزنامه نگار مجبور به ترک کشور شده اند. روزنامه نگارانی که در کشور مانده‌اند به شکل مداوم مورد تهديد و پيگرد قضايی قرار دارند. برخی از روزنامه‌نگاران محاکمه شده در " دادگاهای استالينی" به احکام سنگين محکوم شده‌اند و از حق تجديدنظر خواهی نيز محروم هستند. اين وضعيت غير قابل تحمل است جامعه جهانی بايد کمک روزنامه نگاران ايران بشتابد."
١٣ آبان فرهاد پولادی گزارشگر آژانس فرانس پرس در تهران از سوی ماموران اطلاعاتی بازداشت و به محل نامعلومی منتقل شده است. خبرگزاری فرانسه از نادر خبرگزاري‌های فعال در ايران است. فرانس پرس اعلام کرده است که روز گذشته برای تهيه گزارش از تظاهرات مجوز داشته است. " نيروهای امنيتی جمهوری اسلامی فرهاد پولادی را هنگامی که بر ترک يک موتور سوار بود متوقف کرده‌اند. به گفته راننده موتور، نيروهای امنيتی پس از ضبط موبايل فرهاد پولادی وی را با خود برده‌اند." از تاريخ ١٦ خرداد ماه وزارت ارشاد طی نامه‌ای " تهيه گزارشات از تظاهرات های غير قانونی" را برای خبرگزاری های خارجی" ممنوع اعلام کرده است. محل نگاهداری و دليل بازداشت اين روزنامه‌نگار نامعلوم است.
نفيسه زارع کهن همکار بسياری از روزنامه‌های اصلاح‌طلب و وبلاگ نويس روزمره‌گي‌ها به همراه همسرش حجت شريفی يکی از فعالان دانشجويی در همين روز بازداشت و به محل نامعلومی منتقل شده است.
يک روز پيش از تظاهرات ١٣ ابان تعدادی ديگر از فعلان مدنی و روزنامه نگاران دستگير شدند از جمله حسن اسدی زيدآبادی فعال حقوق بشر و وبلاگ نويس آوازنو از سوی ماموران امنيتی بازداشت شده بود.
گزارشگران بدون مرز همچنين از بازداشت نگار سايه روزنامه نگار مستقل و همکار بسياری از رسانه های آنلاين در اوائل ابان ماه مطلع شده است. همسر اين روزنامه نگار پيش از اين در مراسم دعای کميل که قرار بود برای آزادی سيدشهاب الدين طباطبايی عضو زندانی شورای مرکزی جبهه مشارکت برگزار شود، دستگير شده بود. هادی حيدری کاريکاتوريست ايرانی و همکار بسياری از روزنامه های ايران نيز از جمله بازداشت شدگان اين مراسم بود که همچنان در زندان اوين بسر می برد
.

هیچ نظری موجود نیست: