1. کارشناسان سازمان ملل به دنبال مجوز ورود به ایران

    بسیاری از گروه های حقوق بشر ایران را به خاطر رفتار خشن با معترضان محکوم کرده اند
    کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل متحد روز چهارشنبه خواستار دریافت مجوز برای بازدید از ایران جهت بررسی اوضاع پس از ناآرامی های اخیر شده اند.
    به گزارش خبرگزاری رویتر شش محقق مستقل سازمان ملل گفتند که نگران این مساله هستند که مخالفان سیاسی محمود احمدی نژاد همچنان هدف گرفته شده و از سوی شبه نظامیان بسیجی تهدید می شوند.
    به گفته گزارشگران ویژه سازمان ملل از زمان انتخابات ریاست جمهوری 22 خرداد دانشجویان، روحانیون و سایرین که علیه آزار دستگاه های امنیتی سخن می گویند هدف ضرب و جرح قرار گرفته، بازداشت شده و از سخن گفتن منع شده اند.
    این شش محقق سازمان ملل شامل مانوئلا کارمنا کاسترلیو از اسپانیا، فیلیپ الستون از استرالیا، فرانک لا رو از گواتمالا، مانفرد نوواک از اتریش، مارگارت سکاگیا از اوگاندا و سانتیاگو کورچوئرا از مکزیک بیانیه مشترکی صادر کردند.
    در این بیانیه آمده است: "مبانی قانونی به کار گرفته شده برای بازداشت خبرنگاران، مدافعان حقوق بشر، حامیان اپوزیسیون و ده ها تظاهرکننده همچنان نامشخص است."
    در ادامه بیانیه که توسط سازمان ملل در ژنو منتشر شد آمده است: "آزادی بیان و تجمع مسالمت آمیز همچنان (در ایران) تضعیف می شود و وضعیت مدافعان حقوق بشر بیش از پیش لغزنده است. تحقیقات مستقل درباره اقدامات نیروهای امنیتی هنوز انجام نشده است."
    این کارشناسان سازمان ملل در زمینه هایی چون شکنجه، اعدام و بازداشت که به شورای حقوق بشر سازمان ملل گزارش می دهند دولت ایران را ترغیب کردند "تعهدات خود تحت قوانین بین المللی برای حفاظت از حقوق بشر در این کشور را محترم بشمارد."
    این گروه از ایران خواستند که درخواست های دارندگان مجوز سازمان ملل برای ورود به ایران جهت انجام تحقیقات مستقل بین المللی در باره وضعیت جاری را بپذیرد.
    ده تن از برندگان جایزه صلح نوبل این هفته با انتشار بیانیه ای از دبیرکل سازمان ملل متحد خواسته بودند هر چه سریع تر نماینده ای را برای بررسی وضع حقوق بشر در ایران به این کشور بفرستد.
    پیش از آن نیز گروه های حقوق بشر، دبیر کل سازمان ملل را ترغیب کرده بودند که برای بررسی اوضاع به خصوص درباره وضعیت زندانیان سیاسی به ایران برود یا نماینده ای به آن کشور اعزام کند.
    سازمان دیده بان حقوق بشر روز چهارشنبه از ادامه بازداشت و نحوه برخورد با بعضی از رهبران اصلاح طلبان و معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران به شدت انتقاد کرد.
    این گروه در بیانیه ای مقام های امنیتی ایران را به بازجویی های خشن و طولانی، ضرب و شتم، محرومیت از خواب و تهدید به شکنجه برای گرفتن اعترافات دروغین از بازداشت شدگان متهم کرد.
    محمد رضا تابش، دبیرکل فراکسیون اقلیت مجلس ایران به نقل از دادستان کل کشور گفته است که در جریان حوادث پس از انتخابات این کشور حدود ۲۵۰۰ نفر دستگیر شده اند که حدود ۲۰۰۰ نفر از آنها تاکنون آزاد شده اند و حدود ۵۰۰ نفر در بازداشت باقی مانده اند.
    تعدادی از روزنامه نگاران و چهره های برجسته اصلاح طلبان مانند سعید حجاریان از مشاوران پیشین محمد خاتمی، محمد علی ابطحی، معاون پارلمانی رئیس جمهوری سابق ایران، بهزاد نبودی از وزیران دولت های رجایی و موسوی و محسن میردامادی دبیرکل جبهه مشارکت در میان بازداشت شدگان هستند
    .

هیچ نظری موجود نیست: